Brev:
Hvordan lærer barnet at spise?
24. januar 2011
Alder:
11 mdr.
Hvordan lærer barnet at spise?
Hej Helen
Jeg har et ret banalt spørgsmål til dig, som jeg ikke rigtig har kunnet finde svar på nogle steder... hvordan lærer man et barn på 11 måneder at spise selv?
Min datter er dygtig til selv at spise små rugbrødshapsere etc. med fingrene, men det er ligesom om hun kun kan overskue at der ligger et stykke foran hende - skal man så bare gi´hende det på den måde?
Havregrøden får hun også hen foran sig, men kan selvfølgelig ikke selv spise det med ske - dermed bliver det fingrene. Vi skal vel fortsat made hende med det, ik?
Til aftensmad synes jeg det er lidt svært, hvordan man lige griber det an, da hun ikke magter at der står en hel tallerken med mad foran hende - hvad anbefaler du at gøre der? Vi har hidtil ladet hende spise nogle kartoffelstykker, broccoli, frikadelle etc. selv og så også madet hende for at være sikker på at hun også får noget at spise, så det hele ikke går op i leg...
Har du i det hele taget nogle gode råd ift. ovenstående?
Min datter har været temmelig syg med influenza i en uges tid, hvor hun overhovedet ikke har spist fast føde. Hun er vant til at få mme af flaske ved sengetid og om natten, men for at hun kunne få lidt næring i sig, har vi den senste uge givet hende et par flasker om dagen også. Nu er jeg faktisk lidt bekymret for at hun har vænnet sig så meget til at drikke mælk, at hun bare gerne vil fortsætte med det fremfor at spise "rigtigt mad". Hvad anbefaler du man gør en anden gang - og hvordan får man lige hende til at finde lysten til fast føde igen?
Det endte med at blive til mange spørgsmål:)
Med venlig hilsen
Mette