Svar: Hvordan lærer barnet at spise?
24. januar 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Mette
Sygdom kan desværre ødelægge alle gode vaner og man må indstille sig på at det godt kan kræve en lidt ekstra indsats at få de tidligere gode vaner igang igen, når børn har været syge ... Det gælder både i forhold til mad og i forhold til søvn :)
Børn lærer at spise selv ved at spejle sig i deres forældre og ved at få lov til at prøve. Det starter allerede, når man begynder at give mad i hånden, ristede rugbrødsbjælker osv. og det er vigtigt at udnytte børns naturlige lyst til at putte i munden og netop undersøge med munden.
Jeres datter spiser bedst med fingene og kan også spise med en gaffel. Hun er for lille til at spise med ske og skal naturligt mades af jer, når hun skal have grød og mos.
Når I giver hende mad, så skal I give hende en ske eller gaffel i sin egen hånd, så hun kan spejle sig i jer, de bevægelser i gør, selv forsøge at komme gaflen ned i maden, føre den til munden osv. ligesom I gør. I skal naturligvis hjælpe hende lidt på vej i starten, men hun lærer det ved at efterligne jer og jeres bevægelser.
Det er helt naturligt at maden kan virke uoverskuelig, hvis der ligger for meget på tallerkenen og derfor er det fint at servere ganske få hapsere af gangen. Det er her vigtigt at I appellerer til lysten til at spise selv, ved at servere noget forskelligt, så hun fanges af farver, facon og så hendes nysgerrighed pirres. Med den alder hun har, må hun få stort set alt og det er kun fantasien der sætter grænser.
Brug gerne en ensfarvet tallerken inddelt i rum, så hun ikke forstyrres af farvestrålende tegninger på tallerkenen, men så det netop er maden der er interessant. Kom små madhapsere i hvert rum og lad hende selv spise det, som hun synes er interessant. Det kan være hapsere af brød, kogte pastaskruer, kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, blomkål, broccoli, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), fiskefilet, laks, pølse, farsbrød, hamburgerryg osv. ligesom der også godt må være lidt sovs at dyppe maden i, det kan også gøre den mere interessant.
I kan mose kartofler med sovs og give hende dette med ske eller gaffel og så kan hun selv spise frikadellen med fingrene. Prøv på den måde at kombinere at Hun spiser selv og at I hjælper.
Motiver hende ved at sige, hvad I gerne vil have "mmm, mam mam, smager godt, ind i munden skat, mmm dejlig mad, ind i munden" osv. så hun hører, hvad det er hun skal.
Hendes lyst til mad afhænger naturligvis også af hvor meget mælk hun får og det er vigtigt at I får skåret mælkeindtaget ned. Hun bør ikke få mere end 2 flasker (eller amninger) dagligt og de bør ikke gives om dagen, men aften og sen aften. Mælken sen aften skal stille og roligt trappes helt ud, så hun i løbet af den næste måned kun får en flaske (eller amning) i døgnet og den trappes så også ud. Flaskerne om dagen skal faktisk være slut, netop for at hun får plads og appetit til mere sufficient mad.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske