Svar: Sovevaner - 3 mdr.
24. januar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære spørgende
Tak for dit brev og velkommen til :)
Netop når børn bliver 3-4 måneder, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget, som gør at de sover anderledes end tidligere og det er sandsynligvis den forandring du mærker lige nu.
Det handler for det første om søvnen og søvnens sammensætning, søvnen får lidt flere faser nu, er lidt anderledes inddelt end den er hos spædbarnet og det kan mærkes. Derudover er din datter også i en alder, hvor hun ikke vil gå glip af noget, hun er på oplevelsesrejse og skal følge med i alt - det er som om at hun ikke har tid til at sove ...
Børn i 3-4 måneders alderen vil altså sove kortere lure end de tidligere har gjort. De begynder at opleve mere af verden, følge meget mere med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere bevidst hvorvidt de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Derfor vil børn i denne alder ofte ikke sove særligt længe om dagen, de powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med.
Det betyder ikke at det er fuldstændig uden struktur og som du har læst, så rådgiver jeg om, at det vil være rigtig godt at man for børn i denne alder, arbejder på at de skal sove 3 lure dagligt. Det vil være en rytme, hvor barnet sover formiddagslur, middagslur og en lur sidst på dagen.
Da jeres datter står tidligt op og I gerne vil bibeholde dette, så kan det dog ikke udelukkes, at hun kan have brug for 4 lure dagligt, for at dagen ikke bliver for lang. Det kan også være at rytmen hos jer, netop er en lidt længere formiddagslur og en længere middagslur - så de to lure er ca. lige lange, som du også selv er inde på, sådan må det også meget gerne være :)
Du skal være opmærksom på, at det at hun nu er ekstra opmærksom på verden betyder at hun kan have svært ved at koncentrere sig, når hun skal spise. Jeg ved ikke om hun får bryst eller flaske, men ofte vil hun spise lidt, slippe, kigge rundt, smile til dig, holde øje med hvad der sker, dreje hovedet, når nogen kommer ind i rummet osv. og koncentrationen til at spise længe og effektivt er mindre end før.
Det betyder alt sammen at børn netop i 3-4 måneders alderen kan komme ind i en rytme, hvor de begynder både at slatsove og slatspise lidt og netop som du beskriver, begynder at sove lure, der ikke varer mere end 30-40 minutter og her vil det være rigtig godt at forsøge at indføre lidt mere fast struktur for hverdagen.
Det kan være en god idé at indføre en fast gåtur med barnevognen dagligt, så hun vænnes til at sove i hvert fald en længere lur midt på dagen. Du kan også vælge at lægge dig med hende i din seng, give hende nærhed, ro, soveværelset, nedrullede gardiner, intet der forstyrrer og en rutine der minder om den I har om natten - det kan også hjælpe, så hun sover bedre og længere. Det kan være med til at påvirke hendes indre ur og dermed på sigt give hende et behov for netop at sove lidt længere.
Rytme og struktur kommer der naturligt mere af i takt med at hun begynder at få skemad, hvilket hun er for lille til endnu. Men det kan være en rigtig god idé at du forsøger at finde en rytme, hvor du giver hende lidt mælk, når hun vågner af en lur og så ammer eller giver flaske igen inden hun skal sove næste gang. Hvis du ammer vil det være rigtig godt at amme hende fra det ene bryst, når hun vågner og fra modsatte bryst inden hun skal sove igen. Det vil for det første øge din mælkemængde, hvilket vil have betydning for hendes indtag og dermed hendes søvn, men det vil også gøre, at hun naturligt sover bedre med mælk inden putning, fordi vi alle sover bedst på fyldt mave.
Mælk skal altså indgå som en fast del af putteritualet, fordi hun derved sover længere tid. Hvis hun konsekvent for mælk når hun vågner af en lur, så vil hun naturligt ikke kunne sove særligt længe, før hun vågner fordi hun er sulten igen. Et øget indtag af mælk i løbet af dagen, kan også gøre, at hun om natten ikke behøver spise med 2½-3 timers mellemrum, men kan sove lidt mere der.
Du skal regne med at hun har brug for ca 15 timers søvn i døgnet og hvis hun sover nattesøvn fra 19.30/20 til 06/06.30, altså mellem 10-11 timer om natten, så skal hun sove 4-5 timer samlet om dagen. Det kan sagtens være fordelt således, at hun sover f.eks. 1½ time om formiddagen, 2 timer til middag og 1 time sidst på dagen, så formiddagsluren bliver næsten ligeså lang som middagsluren.
En plan for dagen vil normalt se således ud:
Tidlig morgen, ammes og sover lidt videre, vågner ofte med en ekstra amning og dagen starter
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3 lur
Aften: Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Midt nat: Ammes
Faste tidspunkter begynder at kunne komme på, når hun bliver ældre, kommer igang med skemaden osv.
Håber du kan bruge dette videre og at du kan se hvordan du kan arbejde lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske