Svar: Adskille amning og søvn
24. januar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære spørgende
Det er naturligt og rigtig godt, at du ammer din datter inden hun skal sove. Amning skal indgå som en helt naturlig del af hendes putteritual. Mange forældre tror, at man skal kunne putte børn i denne alder i seng og så skal de selv falde i søvn, det kan man ikke regne med. Det er helt naturligt at hun viser et stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hendes alder og det vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre - og her er amning det mest trygge hun kender.
Når man vil adskille amning og søvn, så gøres det ikke ved at vække barnet, men ved at flytte barnet fra favn og ned hvor det skal sove på det rette tidspunkt. Det vil sige der, hvor hun ikke er spilvågen, men heller ikke dybt sovende. Altså der hvor hun lige misser med øjnene og registrerer hvor hun bliver lagt og så er i stand til at finde roen og overgive sig til søvnen, ofte med lidt vuggen, beroligende hænder osv.
Det kan være en god idé at svøbe hende. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.
Hun er ved at være for stor til at sove i lift og skal nu puttes direkte i barnevognen eller i sin seng og i stedet kan hun så blive svøbt eller f.eks. puttet i en voksipose eller lignende.
Start med at skifte hende, så hun har fået ren numse, ren ble. Svøb hende og am hende så. Se på hende, lytte til hendes vejrtrækning, læg mærke til hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er svøbt og hun kan evt. få en sut og/eller en sutteklud som følger med hende fra favn og ned i seng.
Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i barnevognen, så tril den frem og tilbage og lul hende til ro.
Det er om dagen, når hun puttes til sine lure og det er om aftenen, når hun puttes til natten, at du skal gøre som ovenfor beskrevet. Når hun ammes om natten, så bliver hun det mere eller mindre i søvne og her skal du ikke spekulere over at adskille tingene.
Håber du her er hjulpet videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske