Svar: Dele værelse - 12 mdr.
19. juli 2004
Alder:
12 mdr.
Kære mor
Jeg bliver ud fra dit brev i tvivl om, hvorvidt børnene skal sove i hver deres seng eller om de skal dele seng?
I kan jo i princippet gøre begge dele, men hvis I vil være sikre på at storebror ikke er for voldsom er det nok en god idé at de sover i hver sin seng.
Det vil være fint at putte dem stort set samtidig, således at de bliver klædt i nattøj, får brøstet tænder, læst godnat historie osv. på samme tid.
Hvorvidt I skal tage natflasken fra hende afhænger af, hvordan det i øvrigt går med at blive puttet. Det kan være udmærket at skille sig af med den nu, med den alder hun har, men hvis den udgør en stor del af hendes putteritual, så kan hun måske have svært ved at finde ro i en ny seng, i et nyt værelse uden. Det må komme an på en prøve.
Hvor længe de kan dele værelse er jo en individuel vurdering. I vuggestuen og børnehavealderen er der oftes ikke problemer, men når barnet begynder at nå skolealderen og måske få kammerater som vil drille med det (sådan er børn jo nogen gange), så børn man nok flytte dem fra hinanden. Igen afhænger det jo også af, hvordan de sover. En køjeseng, med en for oven og en for neden kan jo fungere i mange år og nogle kammerater vil måske synes at det er dødsmart at sove i et rum og have legeværelse i et andet. Der er jo også mange førn som føler utrolig stor tryghed ved at sove i samme rum.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske