Svar: Søvnvaner - 1 mdr.
4. februar 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Mor til to
Det er rigtig vigtigt at du forsøger ikke at tage problemerne på forskud. Din dreng er stadig så lille, at han helt naturligt skal ammes og have lov til at falde i søvn med brystet i munden. Det er helt naturligt at han har brug for at mærke dig, har brug for at blive vugget i søvn og ofte sover allerbedst på din brystkasse.
Han er alt for lille til at du kan "søvntræne" ham, lige nu skal han bare have lov til at spise og sove, og så indimellem være aktiv, vågne mere og mere op, kigge på dig, pludre med dig, spise og sove igen :)
Det er helt normalt at din dreng har afføring ved hver skiftning og det er helt normalt at det næsten kan stå ud af ham eksplosivt, når du vasker ham. Indtil børn er ca 8 uger gamle, vil afføringerne være gule og det er helt normalt at børn der ammes har meget tynde afføringer. Herefter får ca 1/3 af børnene grønne afføringer og når barnet begynder med skemad, skifter afføringerne farve til mere brun og konsistensen bliver naturligt mere fast.
Afføringens farve afhænger dels af hvad barnet får at spise og hvad bakterieflora barnet har i mave og tarm. F.eks. er bakterien laktobacillusbifidus dominerende hos brysternærede børn. Den grønne farve skyldes første og fremmest galdefarvestoffer der omdannes af bakterier og dermed bliver afføringen grøn.
Modermælk indeholder en del æggehvidestoffer og sukkerstoffer, som virker "osmototisk aktive" - det vil sige at de holder på vandet. Derfor vil børn der ammes have naturligt tyndere afføringer. Samtidig vil ammede børn ofte også have en højere forekomst af motilin der fremme peristaltikken og dermed altså hyppigere afføringer.
Så at afføringen hos din dreng kan stå ud i stråler, er det altså ikke noget unormalt i :)
Det er meget flot at din dreng tager 400g på om ugen og måske handler hans uro i maven om at han skal nedbryde meget store mængder mælk :) Det vil være meget fint, at du introducerer en sut for ham, så han lærer at tage imod denne nu. Det at sutte uden at få mælk, kan give ham ro i maven og også gøre at han begynder at kunne sove lidt længere. Du skal ikke være bange for at han bliver afhængig af sutten - som jeg startede med at skrive, så er det vigtigt at du tager det stille og roligt lige nu og gør det, som virker - uden at tænke på hvorvidt det kan skabe søvnproblemer senere hen eller ej. Det er slet ikke relevant med så lille et barn :)
Rigtig meget held og lykke, håber du har fået lidt ro på :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske