Svar: Stadig problemer med skemad
5. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig vigtigt at I begynder at skære ned i antallet af flasker, for som det ser ud lige nu, så lyder det lidt som om at hun får lidt for meget mælk og dermed også naturlig nedsat appetit :)
Mit forslag til en dagsplan, som er lavet ud fra dine tider og som godt kunne fungere hos jer, ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, evt. små bidder af en bolle med lidt smør, hvis du fornemmer at hun allerede kan tygge det, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller gerne mos fra glas, suppleres evt. med små brødhapsere, lidt agurk, en kartoffelbåd eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 13.45/14 som nu
Eftermiddag 16: Fuldkornsgrød med frugtmos, vand af kop og igen gerne lidt frisk frugt i hånden at sidde med
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet mere og mere jeres mad. Igen mos med bid, små hapsere, mad i hånden hun selv kan sidde med. Vand af kop.
Puttes til natten med flaske 19.45/20 som nu
Først på natten 01: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Det vil normalt være passende med 4 flasker dagligt i 7 måneders alderen og i 8-9 måneders alderen kan der normalt skæres ned til 3 flasker dagligt. Disse tre flasker kan ligge meget fint inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten. Hvis hun lige nu har brug for en flaske ekstra og derfor gerne vil have flaske sen aften og tidlig morgen, er det okay, men i løbet af den næste tid, vil 3 flasker som sagt være nok. Derudover kan hendes mælkebehov dækkes af mælk i grød og mos og hendes væskebehov skal dækkes af vand af kop.
Det er vigtigt at du ikke per automatik erstatter hendes skemad med en flaske mælk. Lysten til at give hende ekstra mælk, kan godt være stor, når hun ikke spiser særlig meget. Men det er bedre at hun spiser ½ dl. 4 gange dagligt end at hun får ekstra meget mælk. De små hyppige måltider er vigtige for hendes lyst til at spise mere og mere rigtig mad og det er vigtigt at mælkebehov dækkes, men samtidig holdes lidt nede...
Prøv med færdiglavet babymad, prøv at købe mos på glas. Det er mindre frustrerende at give hende dette og hun så kun spiser få skefulde, end det er at have brugt timer på at kokkere noget hun så kun spiser lidt af ... :) Lige nu er det vigtigste at hun spiser og ikke så meget om det er hjemmelavet eller købt :)
Der er ikke noget i vejen for at spise ½ dl og 5-10 små hapsere ved siden af og det lyder bestemt som om at din datter lige nu trives og vokser som hun skal. Hun lyder til at være ret god til at tygge, vil gerne sidde med mad i hånden, har lyst til at smage og bruge sin mund. Du fortæller at det hun nyder mest er bolle eller brød, som hun kan få små bidder af - det er super godt. Det er faktisk ret godt at kunne tygge disse ting, når hun ikke er ældre.
Prøv derfor at tage det roligt, giv hende tid. Hun har lige haft en periode med diarré og skal komme sig over det. Men hun trives, er glad, nyder selskab og udvikler sig. Så ro på :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske