Brev:
Uro under spisning
5. februar 2011
Alder:
3 mdr.
Uro under spisning
Hej Helen
Af forskellige årsager fik jeg ikke amningen til at fungere, så min søn på snart 4 måneder har fået flaske. I starten fik han det modermælk, jeg kunne malke ud til ham, nu får han udelukkende erstatning.
Han har taget flasken fra starten og der har ikke været nogen problemer i den forbindelse. Det sidste stykke tid har han dog været meget ukoncentreret, når han spiser. Hans hoved flyver fra side til side og han kan også finde på at lege med sutten, selvom han er mere sulten, så det er efterhånden lidt vanskeligt at vurdere, hvornår han er mæt og afviser maden. Det er klart, at han er endnu mere ukoncentreret, når der er mennesker omkring ham, eller når tv’et er tændt, men problemet er der også, når der er ro omkring os. Så virker det lidt, som om han kigger rundt for at finde noget mere interessant.
Umiddelbart tager jeg det som en indikation på, at han er klar til at begynde med skemad – også fordi han følger meget interesseret med, når vi andre spiser og drikker – men der går jo lang tid, før vi er helt færdige med at give ham erstatning i flaske. Derfor vil jeg høre, om der er noget, vi aktivt kan gøre, for at han igen bliver rolig under spisningen? Jeg synes jo, at vi altid har prøvet at skabe ro omkring spisningen, så det er måske bare en naturlig udvikling?
Det er selvfølgelig nemmest for os, at give ham erstatningen i en flaske, men hvis han nu hurtigt vænner sig til at drikke af en kop og kan forholde sig roligt i den situation, vil du så anbefale, at vi går over til at give ham erstatningen på den måde, eller synes du, at vi skal fortsætte med flasken trods de små kampe?
På forhånd tak.
Teresa