Svar: Uro under spisning
5. februar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Teresa
Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen begynder at spise uroligt og man kan nemt risikere at komme ind i en rytme, hvor barnet både slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem ...
Det handler om at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med din dreng. Han skelner mere og mere tydeligt mellem, hvorvidt han er ude eller hjemme, om han er i favn hos mor eller en fremmed og han er meget optaget af, hvad der foregår omkring ham. Det virker lidt som om at barnet har for travlt til både at spise og til at sove og det er meget almindeligt at børn i denne alder begynder at powernapper mere dagen igennem. De sover altså pludselig lidt kortere tid end de ellers har gjort.
Derudover så oplever man som sagt også at barnet begynder at spise mindre om dagen. Du giver måske flaske ligeså hyppigt som du plejer i dagtimerne, men din dreng har så travlt med at opleve verden og følge med i hvad der sker, at han ofte slipper flasken, begynder at pludre med dig, kigger sig omkring - han slipper, tager fat, slipper igen osv. og lader sig meget let forstyrre. Præcis det du oplever og altså helt normalt for alderen.
Det handler derfor ikke om at du skal til at give ham skemad allerede nu, men snarere at du måske skal give ham lidt pause i flaskegivningen, aktivere ham og så tilbyde ham flaske igen derefter, når han atter er klar. Andre gange vil det være rigtig godt, at du skærmer ham, søger for at lukke for al unødig støj, når han skal spise. Det kan være en idé at gå i soveværelset med ham, lægge dig med ham på sengen og lade ham spise imens han ligger hos dig, for nedrullede gardiner i et køligt rum.
Det hjælper også nogle gange at putte ham i barnevognen og give ham flasken, når han ligger der. Det at han kommer ud af din favn, bliver svøbt i sin sovepose, dyne eller hvad han nu sover i og kan få flaske under kalechen kan ofte have en rigtig god effekt, gør at han drikker lidt mere og derefter falder i søvn.
Det er netop vigtigt at arbejde på en rytme, hvor han nu får flaske inden han skal sove, så flasken indgår som en fast del af hans putteritual. Det vil gøre at han sover lidt længere og dermed også vil være parat til at spise mere, når han vågner igen. I denne alder, kan det nogle gange være nødvendigt at dele måltidet i to, så han får lidt at spise, når han vågner, leges med, pludres med, tumles med osv. og så skiftes han, og puttes så med en flaske.
Du kan også overveje at skifte til en anden type erstatning, fordi de smager meget forskelligt og det kan måske gøre ham ekstra interesseret, hvis han oplever lidt ny smag ... Da din dreng så vidt jeg ved, får profylac, vil det dog være rigtig godt at vente med erstatningsskift til han er 4 måneder.
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske