Brev:
Afviser flasken efter vi er startet med skemad
5. februar 2011
Alder:
5 mdr.
Afviser flasken efter vi er startet med skemad
Kære Helen.
Vi har før haft succes med dine råd, så nu henvender vi os igen.
Vores lille dreng er nu 5 måneder og 3 uger. Vi har været igang med skemad siden han var 4,5 måneder og startede med risgrød + vand af kop efter formiddagsluren og igen efter hans eftermiddagslur. Maden om eftermiddagen er nu erstattet af grøntsagsmos + vand af kop.
Han har været flaskebarn siden han var 1.5 måned gammel og har ikke haft nogen problemer med at skifte over og har taget vældigt fint på. Ved hans 5 måneders lægetjek var han 70 cm lang og vejede 8.7 kg.
Vi har døjet lidt med koncentrationsbesvær omkring flaskespisning ved de 3-4 måneder, men det gik over igen.
Nu er situationen den at han komplet afviser flasken om dagen.
Han skyder ryg, propper tungen frem imellem læberne og bliver i det hele taget sur. Bare det at vi lægger ham i arm til måltidet gør ham gal. De sidste to dage har vi måtte liste lidt mælk i ham når han har taget sine lure og der er det stadig kun en 60-100 ml der bliver spist.
Om natten har han altid gerne ville spise og han tager dog også fortsat flasken her, men vil kun spise 60-100 ml. Det resulterer så i opvågning hver 3 time, hvor han før tog et stræk fra 19.45 til 01.30 og så fik en tidlig flaske kl 4.00 hvorefter vi står op kl 6.
Han er glad for sin grød og vi troede først vi gav ham for meget, men idag målte vi hans portioner af og det er stadig lige knap 1. dl per grød/mos-måltid.
Jeg er SÅ nervøs og bekymret og frustreret. Hvorfor denne ændring?
Udover dette, så er han glad, griner, pludrer og er aktiv.
Han er lige begyndt at prøve at dreje 360 grader om sig selv og bruger meget tid på at øve dette, samt at trille fra ryg til mave.
Det er helt forfærdeligt når ens barn ikke vil spise, han har jo brug for væske, og selvom vi giver ham vand af kop flere gange om dagen bliver det jo ikke til 1. liter.
Vores døgn har indtil for nylig set således ud:
06.00 står op
07.30 1. flaske 165 ml
08.30 puttes til lur
10.00 vågner, risgrød med div. topping
12.30 puttes til lur + 2. flaske 100 ml
14.00 vågner
14.30 3.flaske 165
16.30 puttes til lur (kort lur, oftes kun 40-45 min)
17.30 mos (gulerod/kartoffel/broccoli) + vand af kop.
19.00 bad
19.30 4.flaske 165-200 ml- godnat.
23.30 5.flaske 165 ml (før lå denne først kl 01.30-02)
02.30-03 6.flaske 165 ml (og denne 04.30-5)
Kan du på nogen måde finde hoved og hale i hans opførsel??
Vi er heeeelt i vildrede og er så bange for at han er ved at få en blokering over for flasken og det går jo ikke da han er afhængig af den et godt stykke tid endnu.
Vi håber på at du kan hjælpe med en forklaring eller et godt råd.
Mange hilsner
Helene og Henrik