Svar: Afviser flasken efter vi er startet med skemad
5. februar 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Helene og Henrik
Planen for dagen ser meget fin ud og det vil være rigtigt godt at bibeholde denne. Antallet af flaske og mængden af skemad lyder fint og det går passende tid mellem at han tilbydes det ene og det andet. Så, jeg er enig med jer i, at det hos jer ikke burde handle om skemaden og mængden af skemad.
Derimod tænker jeg, at han måske er blevet træt af smagen. Modermælkserstatning smager jo ens og nogle børn bliver trætte af at få det samme dag ud og dag ind, hvilket man jo sagtens kan forstå :) Modermælk smager ikke ens, det tager smag efter hvad man som mor indtager af mad, så her har man ikke samme udfordringer, men man kan så have nogle andre ... :)
Så mit umiddelbare forslag er at I prøver at skifte erstatning, prøv med en anden type, en anden producent, for at se om han bedre kan lide det.
I kan også prøve at komme lidt sukker i modermælkserstatningen i en periode, for at se om den søde smag virker tillokkende. I kan komme 1 tsk sukker i 100ml og det skal så naturligvis trappes ud igen hen af vejen i takt med at han atter accepterer sine flasker.
I takt med at han forhåbentlig atter begynder at drikke mere mælk dagen igennem, vil han sandsynligvis også begynde at kunne sove lidt længere stræk om natten. Men stille og roligt, vil det også være naturligt at antallet af flasker skæres ned, når han bliver 7 måneder vil det f.eks. ofte være passende at skemaden fylder mere og at formiddags- og eftermiddagsflaskerne erstattes af mellemmåltider. I den alder vil fire flasker dagligt ofte være passende og det betyder, at han til den tid sandsynligvis også bedre vil kunne acceptere flasken, fordi han jo så ikke får den så tit :)
Så lige nu, altså forsøge at give ham andre typer, for at se om ny smag kan virke tillokkende og evt. forsøge med lidt sukker i erstatningen som en overgang ...
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske