Svar: Underlig søvnrytme - 3 mdr.
6. februar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Tak for dine dejlige ord omkring min bog :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på en rytme, hvor din datter sover 3 lure dagligt og faktisk er det meget fint, hvis hun om morgenen, sover ½-1 time, til formiddag/frokost sover 1½ måske to timer og så om eftermiddagen sover 2½ time og ikke 6 timer eller mere. Det er vigtigt fordi det naturligt vil påvirke hendes natterytme og ødelægge jeres mulighed for nattero, hvis hun sover fra kl. 16 til kl. 21-22 ...
Du fortæller at det er svært for din datter at sove om formiddagen, fordi du ofte træner på det tidspunkt. Du skriver også at hun ikke rigtig har mulighed for at få sin eftermiddagssøvn, fordi storebror skal hentes i børnehaven. Jeg forstår godt, at der kan være ting der skal klares i det daglige, men jeg er også nødt til at sige til dig, at hvis du vil have din datters søvnmønster ændret, så er du måske nødt til at prioritere netop hendes rytme og hendes søvn og andre ting må så komme i anden række.
Naturligvis skal storebror hentes og det vil være rigtig godt, at din datter også lærer at sove i sin barnevogn. Så er det måske muligt, at hente storebror imens hun ligger i sin barnevogn og ikke hente hende i bilen. Det er naturligt at hun falder i søvn i sin autostol og hun vil sandsynligvis også kunne sove i vognen, hvis hun er træt og parat til det. Og så er det faktisk rigtig vigtigt at hun kommer ud af stolen og ligger rigtigt - hun kan ikke tåle at sidde så længe og sove i sin stol, det er skadeligt for hendes ryg ...
I første omgang skal din datter lære at sove i sin barnevogn ved at du putter hende i voksiposen, giver hende mælk og putter hende ned i vognen, hvor hun skal sove - og så triller du en tur. På sigt skal hun så kunne puttes på denne måde uden at du behøver trille i lang tid, bare ved at du triller lidt og stiller vognen hjemme i haven, på terrassen eller hvor hun nu kan stå i læ for regn og vind.
Du skriver, at sidste gang du havde hende i barnevognen græd hun ½ time hele vejen hjem. Men det er netop vigtigt at turen ikke bliver så lang at hun når at vågne og blive ked af det, for så forbinder hun jo netop det at være i vognen med noget som ikke er rart. Det handler meget om at trille hende lidt når hun skal sove og så lade hende sove i vognen og tage hende op, stille og roligt, pludre til hende, smile osv. når hun så vågner.
Er du usikker på hvorvidt du kan nå hjem med hende og hun så vågner op, så kan det være nødvendigt at tage hende op. Du kan være nødt til at bære hende i en bæresele, eller sætte dig med hende et sted, give hende lidt mælk og få ro på, hvorefter I så kan trille videre.
Jeres datter er en pige, som har brug for lidt regelmæssighed og struktur i hverdagen og måske en pige, som kræver lidt ekstra. Derfor er du nødt til at indstille dig på at hverdagen med hende, vil være og er anderledes end hverdagen med din dreng, da han var i samme alder.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske