Brev:
Madplan, amning, sove om natten
7. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Madplan, amning, sove om natten
Hej Helen:0)
Mange tak for dit sidste brev/svar!:0)
Vi er startet på planen for dagen, dog kan vi ikke helt få det til at passe. Måske du kan hjælpe med, hvad vi skal undlade eller lave om?
Vores dage er ikke ens, men Signe følger næsten altid de 2 forskellige dage, som jeg skriver her. Det skal lige siges, at Signe blev født d. 10.7.10 og vejer 9kg og er 70cm lang.
Dag 1.
5.30 - vågner
5.50 - majsgrød el lign.
7.30 - ammes
8.00 - puttes
9.30 - vågner
9.45 - majsgrød el lign.
11.10 - ammes
11.30 - puttes
13.30 - vågner
13.45 - kartoffelmos/grøntsager
15.10 - ammes
15.30 - puttes
16.30 - vågner
16.45 - kartoffelmos/grøntsager
18.15 - ammes fra det ene bryst
18.30 - skiftes til natten
18.40 - ammes fra det andet bryst
19.10 - sover
22 - ammes (nogle gange springes det over)
01 - ammes
4.30-5 - ammes
Dag 2.
Dag 1.
6.30 - vågner
6.50 - majsgrød el lign.
7.45 - ammes
8.15 - puttes
11.00 - vågner
11.15 - kartoffelmos/grøntsager
12.40 - ammes
13.00 - puttes
15.00 - vågner
15.15 - majsgrød el lign.
16.40 - ammes
16.55 - puttes
17.30 - vågner
17.45 - kartoffelmos/grøntsager
18.45 - ammes fra det ene bryst
18.55 - skiftes til natten
19.05 - ammes fra det andet bryst
19.30 - sover
22 - ammes (nogle gange springes det over)
01 - ammes
4.30-5 - ammes
Sådan ser vores dag ud, det er næsten altid enten eller.
- Hun sover altid kl. 8 om formiddagen, ligemeget hvornår hun er stået op. Det kan selvfølgelig variere 30min.
- Grunden til at mit valg enten er faldet på grød eller mos, når hun vågner efter 1. lur er tidspunktet, hun vågner på.
Jeg kan ikke vente med at give hende noget at spise, når hun står op, da hun altid er meget sulten, når hun vågner.
- Grunden til at jeg vælger grød ved dagsplan 2 kl. 15 er at hvis hun får kartoffelmos, kan hun ikke spise så meget til aften.
- Hun er max. vågen 2 timer af gangen.
- Hun er jo vågen ca. 2 timer og jeg starter med at give hende skemad, når hun vågner og hun kan næsten ikke vente til hun skal sove, med at jeg ammer hende. Så nogen gange ammer jeg hende fra det ene bryst ca en halv time før, hun skal sove og fra det andet, når hun skal puttes. En tanke er om hun skal have lidt frugtmos en halv time før, for at få flere måltider ind, men jeg synes bare heller ikke, at på de 2 timer hun er vågen, at vi når meget andet end at spise og hun er også ofte meget træt til sidst.
Det 2. spm. er, hvordan får vi en bedre nattesøvn?
Vi var inde i en periode, hvor Signe blev ammet 5-8 gange fra hun blev lagt kl. 19 til hun stod op kl ca. 6. (Begge tider incl.)
Hun har døjet en del med ørerne, så hun har været meget vågen om natten og for at få hende til at falde i søvn, gav jeg hende bryst. I og med at jeg var så meget vågen og MEGET træt, valgte jeg den "lette" løsning at amme hende.
Min sundhedsplejerske var på besøg og da Signe var steget en vækstkurve på lidt over 1 mdr. (hun har ellers fulgt gennemsnittet hele tiden) hvilket selvfølgelig er klart, når man spiser hele tiden. (Jeg ammede også efter skemad, da hun ikke spiste så meget) Jeg skulle prøve bare at give sut om natten og det virkede allerede efter første forsøg:0) Så spiste hun 3 gange om natten de første 4 dage, så 4 dage med amning 1-2 gange og ingen sut, hvilket var fantastisk:0)
Nu har jeg i 6 dage ammet 2-3 og givet sut/holdt hånd rigtig meget. Jeg prøver at holde hende hen om natten, for ikke at komme til at amme så meget igen. Nogle gange kan jeg få hende til at sove, men som oftest skal jeg holde hende i hånden indtil hun sover (ca. 10-15min) ellers skal jeg tage hende op og lade hende falde i søvn i mine arme.
Hvis jeg bare tager hende op og ligger hende igen, falder hun ikke i søvn, det er ligesom at hun skal mærke mig hele tiden. Er det normalt? Hvordan skal jeg komme ud af denne dårlige rytme?
Jeg vil også gerne have hende ned på hendes eget værelse af hensyn til at vores nattesøvn kan blive bedre, men jeg er også bange for, at jeg kommer til at løbe dernede hele natten.
Det 3. spm. er når jeg skal putte hende til natten. Jeg ammer ved det ene bryst i stuen, min kæreste skifter hende og jeg ammer ved det andet bryst i soveværelset. Jeg synger et par sange, imens jeg holder hende i hånden. Jeg kysser hende godnat og giver slip på hendes hånd og sætter mig tilbage, så hun ikke kan se mig (der er næsten helt mørkt derinde). Hun ligger så lidt, bliver utilfreds og så tager jeg hende op et par gang, vender hende et par gange. Det står på en 20-30min og så bliver hun rigtig utilfreds og så ender det med, at jeg tager hånden over til hende og hun falder til ro med det samme og sover i løbet af 5min. Jeg har også nogen gange taget hende op i mine arme og det samme er sket.
Så bare hun mærker mig, falder hun til ro. Skal jeg lade hende holde mig i hånden eller lade hende falde i søvn hos mig og så vil hun det anderledes på et senere tidspunkt? Kan det være en periode, hvor hun har behov for meget tryghed?
Hvis jeg ammer hende og ligger hende i små 10min, hvor hun ligger og brokker sig og jeg så tager hende op i mine arme falder hun i søvn i løbet af 5 min.
Er det så spild at vente 20-30min? Det er bare fordi, at jeg gerne vil at hun selv skal kan falde i søvn til natten og også når hun vågner om natten.
Det 4. spm. er hvad jeg skal gøre mht. amning/mælk. Jeg skal til London med min mor og søster sidst i marts, det blev bestil før Signe blev født. (Min far døde for 2 år siden, så vi besluttede at vi ville have en tøsetur og jeg troede ikke på det tidspunkt, at jeg stadig ammede eller i hvert fald, at hun ville tage flaske)
Tror du at jeg skal opgive at tage afsted? Vi kan ikke få Signe til at tage flaske (har både prøvet med vand og kamillete med sukker) Har du et andet forslag på, hvad vi kan prøve?
Hun vil heller ikke drikke mælk/mælkeerstatning af kop/suttekop, men hun drikker gerne vand. Hvor meget mælk skal hun have, når hun til den tid er 9 mdr. pånær 10 dage?
Jeg har prøvet at malke ud, men der kommer kun nogle dråber.
Kan man bare lade være med at give hende mælk, når hun skal sove og så komme ekstra mælkeerstating i mos og grød? Men så får hun vel ikke nok at drikke? Så god er hun jo heller ikke til at drikke af kop! Hvis hun ikke skal have mælk, når hun skal sove, hvad skal hun så have og er det overhovedet realistisk at tage afsted?
Jeg glæder mig til at høre dine tanker:0)
Med venlig hilsen
Anja.