Svar: Madplan, amning, sove om natten
7. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Anja
Det er rigtig vigtigt at din datter begynder at få mere mad, både flere måltider, men også anden og mere varieret mad. Det er netop nu i 7-8 måneders alderen at du skal introducere så mange fødevarer som muligt, for at forebygge kræsenhed.
Din datter har lige nu en naturlig lyst til at putte i munden og smage på det hele. Hun skal have mad med mere bid, mad som smager af noget. Det vil sige, at hun skal have grovere grød, det er slut med majsgrød, risgrød og hirsegrød - nu skal hun have havregrød, øllebrød og flerkornsgrød.
Hun skal have mad i hånden, som hun selv kan sidde med, tygge på og øve sig mundmotorisk på, hun skal have mad, der tager udgangspunkt i jeres mad - boller i karry, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen, og hun skal suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende, som hun selv kan sidde med og gumle på.
Hun skal have grøntsagsmos som ikke består af kartoffelmos, men som består af alle mulige forskellige slags grøntsager, gerne rodfrugtmos og der skal tilsættes kød og fisk i mosen, hun kan få ris osv.
Hendes amninger skal skrues ned, og den rigtig mad skal til at fylde mere og mere. Faktisk skal hun nu kun ammes 4 gange i døgnet. Ofte ammes hun 8 gange i døgnet, som det er lige nu og det er vigtigt at du får dette skruet ned, både for at sikre hende næring gennem mere rigtig mad, men også for at hun begynder at spise mere og dermed også sover bedre om natten. Der er heller ingen tvivl om at afhængigheden af brystet, når hun skal sove, spiller ind på jeres natlige uro ...
Så I er altså nødt til at arbejde på en anden dagsplan og det er okay at den skifter lidt fra dag til dag, fordi hun den ene dag sover længere og starter dagen senere. Men stadig skal antallet af amninger og tilbud om mad være det samme.
En plan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet ca kl 9.30
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes ikke om eftermiddagen og powernappen forsøges sprunget over, - har hun brug for 3 lure dagligt er det dog også okay. Men du skal være opmærksom på at søvn efter kl. 16 "æder" af nattesøvnen i denne alder ...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunkt i jeres mad, ris med sovs, indmaden af en frikadelle osv. Suppleres med brødskorper, kogte grøntsager mv. i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20, puttes i egen seng.
Sen aften 24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Du skriver at din datter kun kan være vågen 2 timer af gangen og det er vigtigt at du her medtænker, at hun nogle gange måske gaber, fordi hun keder sig ... Det er derfor vigtigt at du forsøger at aktivere hende, du kan evt. give hende et bad om formiddagen i en periode, for at få flyttet lidt på hendes puttetider, så hun begynder at kunne være lidt længere vågen og sove lidt senere og dermed også begynder at kunne stå op fra middagsluren inden kl. 16 og helt undvære sin 3. powernap.
Det er vigtigt at hun ikke længere ammes, når hun skal sove og dette trænes om dagen, hvor du naturligt også selv har bedre overskud. Der erstattes af mellemmåltider både formiddag og eftermiddag. Og så må hun lige nu beroliges af at have dig i nærheden og jeg vil her foreslå dig, at du om dagen putter hende i barnevogn, men om aftenen, putter hende i egen seng.
Faktisk vil jeg foreslå dig, at du kobler hendes seng til din, fjern tremmerne fra den ene side og sæt sengen sammen med din. På den måde kan du lære hende at sove i sin egen seng, men du vil samtidig kunne ligge i din seng og have en hånd på hende, og give hende den nærhed og tryghed og ro hun har behov for - men uden at du ammer hende til hun sover, og uden at du behøver tage hende op og vugge hende i armene.
Når din datter sover morgenlur kl 8, så kan det naturligvis være et reelt behov og så må du putte hende der (stadig uden amning), men måske kunne du flytte hendes behov for at sove så tidligt - i hvert fald de dage, hvor hun rent faktisk vågner senere - og gøre dette ved netop at tilbyde et mellemmåltid og måske et bad inden hun så puttes ...
Det er helt relevant at hun får grød eller mos, når hun vågner. Det er en rytme du skal følge, at skemaden gives, når hun vågner af en lur og de gange, hvor hun skal have mælk, tilbydes dette så inden hun skal sove igen - men altså med den alder hun har nu, så faktisk kun inden middagsluren.
Det er hensigtsmæssigt at give hende grød morgen og eftermiddag og grøntsagsmos til frokost og aften, fordi maden skal tage udgangspunkt i jeres mad. Og I spiser naturligt rugbrød og grøntsager til frokost og spiser ris, pasta, kød, fisk og grøntsager til aften.
Så du er nødt til at ændre på dagen og på rytmen, mad, aktiviteter, tidspunkter, amning - for at få din datter til også at sove bedre om natten. Tingene hænger jo sammen :)
Du skal lade hende mærke dig, men holde fast i at nærhed og bryst ikke er det samme og at hun skal lære at sove uden brystet og med dig i hånden, eller din hånd på sin brystkasse. Det er normalt at hun har brug for at mærke dig og dette behov skal du anerkende.
Amning af to omgange om aftenen er fint, så du sikrer at hun på den måde bliver fyldt lidt ekstra op. Men prøv at undgå at være der uden at tage dig af hende - det forvirrer hende unødigt. Put hende i egen seng, læg dig i din seng med hånden på hende, - bliver hun ked af det må hun naturligvis op, men prøv om du kan få hende rolig i sengen, hvor du ønsker hun skal sove. Det er vigtigt at hun falder i søvn, der hvor du ønsker hun skal sove hele natten - og altså ikke i dine arme.
Med hensyn til rejse til London uden din datter når hun bliver 9 måneder, så vil hun i den alder normalt have brug for 3 amninger dagligt og tager hun ikke flaske, kan det naturligvis være en udfordring for far, at få ro på ...
Men måske vil hun acceptere flasken fordi mor ikke er hjemme, det kan være et forsøg værd. Hun vil også kunne få lidt mme af en tudkop og på den måde måske alligevel få lidt ekstra mælk ned. Og ellers må hun drikke vand ...
Du skriver ikke hvor lang tid I skal være væk, men det er naturligvis dit behov som voksen der bliver dækket, ved at du rejser væk - det er ikke lillepigens behov og hun vil ikke kunne forstå, hvor du pludselig er blevet af og vil ikke kunne forholde sig til at du er væk og hvornår du kommer igen.
Det betyder ikke, at jeg ikke har forståelse for at du, din søster og din mor har brug for at rejse væk sammen, fordi du har mistet din far og det er en ferie I har planlagt længe, men du skal være forberedt på, at det kan blive hårdt for både datter og far - og du skal også være forberedt på at hun måske vil virke afvisende, når du kommer hjem igen ... Du skal også være forberedt på at din mælk naturligt kan forsvinde og amningen stoppe, når og hvis du rejser væk i nogle dage.
Hun vil have brug for 500-600ml mælk i 8-9 måneders alderen. Det kan gives via grød og mos, via en lille portion tykmælk eller lignende, lidt sovs, ost osv. tæller også med. Men derudover ved at blive ammet eller få flaske.
Det er kun dig der kan beslutte, hvad der vil fungere bedst for jer, måske ender det med at løsningen hos jer, netop er at du er væk i et par dage, fordi din datter så naturligt får sat amningerne ned og begynder at spise mere rigtig mad og dermed også sove anderledes.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske