Svar: Middagslur - 2 år
7. februar 2011
Alder:
2 år
Kære Gitte
De fleste børn har stadig i 2 års alderen brug for en middagslur, men der er jo undtagelser.
Gennemsnitligt vil børn i 2 års alderen sove 13 timer i døgnet. Ofte fordelt så de sover 11-11½ time om natten og 1-2 timer til middag. At det er gennemsnitligt betyder, at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere.
Jeres datter sover 19.30-20 og står op mellem 7-8 om morgenen. Altså ca 12 timer om natten. Hun ville derfor sandsynligvis have meget godt af at sove en time midt på dagen, men lige nu har hun ikke lyst - måske fordi hun fornemmer at "de store" børn i børnehaven ikke længere sover, så hun vil heller ikke sove.
Det vil være rigtig godt at I ikke taler om at hun skal sove, for så protesterer hun og det vil hun absolut ikke. Men prøv at gøre det, at I lægger jer ind i soveværelset, sammen med hende, læser højt og gør tiden hvor I er hjemme til en hyggestund. Hun behøver ikke sove og hvis hun siger "ikke sove, ikke sove", så siger du "nej vi skal læse" eller lignende, men så hun bliver lagt ned og får slappet af i sin krop. Så hun får hvilet sig.
Måske vil du være heldig at hun så nogle gange rent faktisk ender med at falde i søvn, men andre gange gør hun ikke og så må det være sådan. Du kan ikke tvinge hende til at sove, men du kan give hende gode forudsætninger for ro og for at falde i søvn, hvis hun har behov for det, netop ved at lægge dig med hende, læse lidt osv. Præcis som du også gør om aftenen, hvorefter hun så sover inden for 15 minutter, måske før :)
Håber du kan bruge dette, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske