Brev:
Børnehave - 3 år
8. februar 2011
Alder:
3 år
Børnehave - 3 år
Hej Helen,
Min datter skal nu starte i børnehave og ja - det går desværre ikke lige helt efter planen i forhold til ønsker og valg af institution.
Vi har allerede sagt nej til en og har nu fået tilbudt et alternativ, som er bedre, men stadigvæk langt fra ønsket om vores prioriterede institutioner. Det er en lille børnehave med 19 børn: en gruppe på 8 med 2,5 til 3,5-årige og en på 11 med de lidt ældre. Stedet er fint på den måde at det måske kunne virke lidt mere trygt at komme fra en dagpleje med små børn og ind i en lille gruppe af lidt mindre børn, hvor hun ikke vil være den mindste. Jeg tænker dog at lynhurtigt bliver flyttet videre i gruppen med de større børn, da hun er langt fremme i skoene - både læringsmæssigt og socialt.
Hun er altid stille og forsigtig i nyt selskab, men er hun på hjemmebane så viser og fortæller hun gerne både mindre og større børn, hvordan man lige tager hue og handsker på og hun snakker, synger, fortæller, griner, laver sjov og laver parodier og danser og hopper rundt dagen lang. Ja hun er en rigtig lille skuespiller og en vildbasse, som godt kan lide at boldre sig og blive set :-)
Så ja – derfor kan jeg godt blive lidt bekymret for om der her er udfordringer nok for hende i længden. Få børn, få ansatte, få faciliteter og ikke så meget plads – hverken ude eller inde. Min umiddelbare vurdering var at lade hende starte i denne lille børnehave og så senere flytte hende til vores 1. prioritet, som er en naturbørnehave og som lige ville være noget for hende. Størrelsesmæssigt lige tilpas og ja – da jeg besøgte den første gang, var jeg slet ikke i tvivl om at det var stedet. Men det er der åbenbart mange andre, der også synes, så vi kan nok ikke forvente at der bliver plads før til sommer.
Næste udfordring bliver så at vi om kort tid sætter vores hus til salg med henblik på at flytte til en anden by. Det kan tage 4 mdr., men det kan også tage flere år. Men hvad så? Så starter hun i en børnehave, som vi ikke regner med at hun skal blive i! Så risikerer hun at skulle skifte 3 gange inden for et år og det strider så meget i mod mine principper om at skabe ro og tryghed omkring hende. Hun er en rubust pige og hun skal selvfølgelig nok klare det, men har også haft perioder, hvor hun har savnet mig meget og har været rigtig ked af at sige farvel, så jeg er helt overbevist om at hun er blevet den dejlige, glade, rubuste pige netop fordi vi har sørget for at hun hele tiden har følt sig tryg og forstået og lyttet til. Det ville være rigtig ærgerligt at ødelægge det!
Alternativt skal vi kæmpe for en plads et helt 3. sted, som vil være et bedre bud på en børnehave, som hun kan blive i, men som stadigvæk ikke er den perfekte, og vi risikerer at vi så kommer til at skulle klare pasning ved hjælp af bedsteforældre i en periode indtil pladsen bliver ledig. Når man tænker på hvor hårdt det er at starte igen (selv et sted man kender) efter en ferie, så synes jeg heller ikke, at det er helt optimalt.
Hjælp Helen – jeg er helt rundtosset over det. Det er jo for søren da størstedelen af hendes vågne timer, hun skal tilbringe i børnehaven de næste 3 år!
Mange hilsner fra
”En meget forvirret mor” :-)