Svar: Protester mod barnevogn og søvnassociationer
8. februar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Marie
Som udgangspunkt synes jeg det er meget fint, at din dreng starter med at sidde op i sin barnevogn, inden han skal sove. Det er godt, fordi han bliver fyldt rigtig godt op med indtryk og bliver naturligt mentalt træt, samtidig giver det ham en fysisk ro, at sidde lidt stille og blive trillet en tur og når han så er parat, så lægger ham sig til at sove.
Når han er begyndt at protestere mod denne metode, så kan det skyldes flere ting. Det kan være fordi hans lyst til at opleve er så stor at han kæmper mod søvnen og han ved, at når han sættes i barnevognen, så er det fordi han skal sove - han forbinder naturligt barnevognen med middagsluren og altså det han lige nu 'har for travlt til'. Hvis dette er tilfældet, så har far ret i, at det kan være okay at holde fast i at han skal sove, så kan han græde i 2-3 minutter, lukke sin overskuds energi og protest ud - og så naturligt falde i søvn, for han er jo reelt træt og har behov.
Det kan også være fordi han måske er ved at blive syg, har det skidt, føler sig utilpas og så søger han naturligt dig ekstra meget og vil helst falde i søvn i din favn. Når han ikke føler sig på toppen, hvis han ikke føler sig helt rask, har ondt for tænder, ondt i ørerne eller lignende, så vil han naturligt søge ekstra nærhed.
Så kan det også handle om at du forsøger at putte ham lidt for tidligt, så han ikke føler sig træt nok, ikke føler sig parat ... tidspunkterne du nævner lyder umiddelbart fine, men du kan godt prøve at putte ham 20-30 minutter senere, for at se om det vil gøre en forskel.
Det kan naturligvis også handle om at han er så afhængig af brystet som han er og derfor naturligt søger brystet og protesterer højlydt, når han puttes i sin barnevogn. Han vil bare sove med bryst og i din favn - og derfor lyder det rigtigt, at du skal forsøge at få skruet lidt ned for antallet af amninger. Det er her super godt, at du netop afslutter amningen inden han falder i søvn, så han lige smiler til dig og derefter triller væk fra dig og sover. Hold fast i det og prøv så også i løbet af aftenen, hvor han søger brystet tit, om ikke du kan få ham videre i søvnen uden bryst, men med dine kærtegn og nærhed.
Prøv også at lade far lægge sig i dobbeltsengen med ham så han stadig får nærheden og kan være i favn, men så det ikke er muligt med amning ... Det er fint med bamse og sutteklud, det må du gerne introducere nu, de fleste børn er dog mellem 12-18 måneder før de tager disse ting til sig :)
Når han hopper rundt, griner, kravler osv. så vil det være fint at tage ham ind i stuen igen og vente på at han atter bliver træt, vente på at næste søvntog kører forbi. Disse toge kører ofte med 20 eller 40 minutters interval, så i stedet for at kæmpe med ham i soveværelse eller "bedøve ham med amning":) så tag ham ud, ind i stuen, leg lidt, accepter at han alligevel ikke var helt parat og put ham så, når han atter viser sig klar.
Da han skal i vuggestue, vil det være en rigtig god idé at mælken om dagen forsvinder først og det vil være fornuftigt at lade mælken formiddag glide ud nu og derefter mælken inden middagsluren.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, jerntilskud, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og ammes ikke inden lur, men er tilbudt mellemmåltid, sover her måske 1 time.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleret med små rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 13.30/14. Lige inden han skal starte i vuggestue kan denne amning erstattes af lidt mælk af en kop. Sover her måske 2 timer.
Eftermiddag 16-16.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18-18.30: Ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, mere og mere af jeres mad, mad som smager af noget - præcis som du beskriver :) Skal have moset mad og mad i stykker, mad med bid og også mad i hånden, vand af kop.
Suppleres gerne med en lille godnatgrød (det må gerne være en øllebrød, som han jo er glad for)
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Som du kan se anbefaler jeg at brystet erstattes af lidt mellemmåltider og at han generelt får lidt mere mad dagen igennem. Jeg anbefaler også at du forsøger med en godnatgrød, for at være sikker på, at han er fyldt rigtig god op til natten.
Du skal også være opmærksom på, hvor meget han sover om dagen, en formiddagslur på 1 time og en middagslur på 2 timer, vil måske være meget passende - det betyder ikke at du skal vække ham, jeg kunne godt forestille mig, at han selv begynder at sove mindre om formiddagen, når du ikke længere ammer der og du ikke sover sammen med ham i din seng ... Og det vil være okay, for denne lur vil naturligt blive kortere og kortere og vil når han bliver 12-18 måneder, skulle springes helt over :)
Når han sættes i sin barnevogn og protesterer, så kan du også prøve at aflede ham, ved at give ham lidt mad i hånden, som han kan sidde med. Det kan være lidt frugt, som han f.eks. kan sutte saften ud af. Det giver jo lidt associationer på samme måde som at sutte på dit bryst ... det kunne måske give ham ro netop at få lidt mælk af en kop og så lidt at sutte på :) En sut er naturligvis også en mulighed.
Så rytme, mad, amning, alder, udvikling osv. meget spiller ind hos jer, men jeg håber mine tanker hjælper videre på vej :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske