Svar: Vågner konstant natten igennem
8. februar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og velkommen til, dejligt at du nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Det er helt rigtigt set, at din dreng ammes for meget. Det er for meget fordi det naturligt spiller ind på hans indtag af mere rigtig og mere mættende mad. Derudover er det problematisk, at han er så afhængig af brystet, når han skal finde ro og sove, for han er ikke i stand til at finde roen selv og det skal han lære nu.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange hver nat, vi skifter stilling, drejer om på siden, putter os ind til vores mand/kæreste, sparker dynen lidt af, hiver dynen op om os, retter på puden, vender om på den anden side osv. osv. Vi gør det imens vi sover og ofte registrerer vi det ikke, men vi gør det mange gange hver nat.
Din søn har naturligt også brug for at kunne skifte stilling i løbet af natten, han mestrer det ikke helt endnu og får sig lagt i stillinger som han ikke selv kan komme væk fra. Han har derfor brug for at du hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen, at du lige letter lidt på dynen, putter ham lidt ekstra eller hvad han nu har behov for, for at kunne komme videre i søvnen.
Det er meget vigtigt at man her gør sig klart at det man hjælper barnet med, skal barnet på et tidspunkt kunne klare selv - og gerne indenfor en overskuelig fremtid. Hvis man får givet barnet en vane med f.eks. at få sutten i munden eller få mælk eller vand hver gang han vågner og barnet forbinder dette med at komme videre i søvnen, så får man givet sig selv et problem på sigt. Simpelthen fordi man gør barnet afhængig af en voksen, hver gang barnet skifter søvnfase og det er uhensigtsmæssigt.
Så når din dreng vågner om natten, så skal du være meget opmærksom på ikke at amme ham eller give ham vand eller en sut i munden på ham hele tiden. Du skal derimod forsøge at hjælpe ham med stillingsskift, evt. en klud ved ansigtet fordi den er lettere for ham selv at få fat i, evt. beroligende ord som "sssh-ssshh" eller lignende - ord fordi de også kan benyttes på afstand :)
Du skal være opmærksom på at det ikke er alle klynk og bevægelser om natten du behøver at reagere på. Netop fordi han lige nu gennemgår en stor udvikling så drømmer han også mere og vil naturligt godt kunne ligge og småklynke lidt i drømme. Det er her vigtigt en gang imellem lige at trække tiden lidt inden du hjælper ham, for at se om han er i stand til at komme videre i søvnen selv. Er han ikke det, skal du naturligvis være der for ham og lulle ham lidt videre i søvnen - men overveje meget hvad vaner du giver ham ... allerede er ved at give ham :)
Som du skriver, er der flere ting, der skal ændres hos jer og du er naturligt i tvivl om, hvor du skal starte. Jeg vil foreslå dig, at du bibeholder hans lure som nu, men begynder at amme ham betydelig mindre og erstatter en del af amningerne med mellemmåltider og mere rigtig mad.
Når han ikke længere ammes så meget, så vil han naturligt også få bedre appetit og lyst til at spise sammen med jer om morgenen.
En foreløbig plan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Vågner med en amning, kommer op, leger, hygger med familien som nu.
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop
Puttes til morgenlur som nu - men skal ikke ammes først.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, som sildepostej, makrel, tun eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 11.30 som nu
Tidlig eftermiddag 13.30-14: Tilbydes en ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Sen eftermiddag 15.30-16: Tilbydes en portion tykmælk med revne æbler, banan eller lignende (surmælksproduktet erstatter den amning, der normalt ville ligge her), vand af kop.
Sover sin 3. lur som han plejer
Før aftensmad 17: Lidt agurk, rugbrød eller lignende i hånden, imens du laver aftensmaden klar
Aften 18: Ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellige slags. Mad der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, med med bid og mad med smag. Der skal være mos og mad i stykker. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød, så du er sikker på at han ikke går sulten i seng
Ammes og puttes til natten 19.30-20 som nu.
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden at få yderligere mælk indtil næste morgen tidlig.
Som du kan se er der i denne plan mange små måltider af rigtig mad og det er sandsynligvis flere end du kan få i din dreng. Når jeg vælger at skrive så mange ind i denne plan, så er det fordi de stort set alle erstatter amninger hele dagen igennem og det er som sagt vigtigt at I får skruet gevaldigt ned for bryst og mælkeindtag.
For at få ham væk fra brystet, vil det ofte være en god idé at erstatte med lidt mad - så du skal ikke fokusere så meget på, hvormeget han reelt spiser af det, men mere på, at det skal være for at komme væk fra brystet, så han ikke er så afhængig af dette og dermed dig mere.
Du skriver at han sover rigtig godt i sin voksipose og ofte falder i søvn med det samme han puttes i den. Jeg synes derfor I skulle prøve at putte ham i voksiposen også om natten, for at se om han så ikke kunne sove lidt længere stræk uden at behøve brystet.
Ændring af hans rytme, må komme hen af vejen og det kan sagtens være sådan, at hans rytme og behov for søvn naturligt vil ændre sig netop i takt med at han får mindre bryst, mere rigtig mad, - og naturligt også bliver ældre.
Men her er lidt at gå igang med, håber du hermed er hjulpet et par skridt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske