Brev:
Problemer med at falde i søvn/urolig om natten
8. februar 2011
Alder:
21 mdr.
Problemer med at falde i søvn/urolig om natten
Kære Helen,
Vi har tidligere skrevet til dig med nogle spørgsmål - og nu er vi stødt på nogle nye udfordringer ;-)
Vores søn er nu 21 måneder. Han har altid været utrolig let at lægge til at sove om aftenen (Til gengæld har han ikke sovet så meget om dagen og det har været lidt af en kamp til tider).
Vi har indtil fornylig bare kunne lægge ham om aftenen efter at han har fået nattøj på, børstet tænder, sagt godnat og så er vi gået ud af hans værelse. Han har sovet på sit eget værelse, siden han var ca. 10 måneder. Enten har der været lidt lys eller også har der været helt mørkt. Det var fungeret uden problemer.
Siden jul/nytår har han ikke ville være alene på sit værelse, når han skal sove. Han rejser sig med det samme i sengen, når vi siger godnat og græder. Der er ikke sket nogle ændringer i huset. Først forsøgte vi med at gå tilbage, lægge ham, berolige og gå ud igen - så han græd aldrig længe og han vidste vi var tæt på. Men han blev så ulykkelig, og da han også har problemer med ørerne, vidste vi ikke, om han måske kunne have ondt, så vi nænnede ikke, at han skulle være så ked af det.
Nu er vi så inde i en vane, hvor vi lægger os på gulvet på en madras hos ham, til han sover. Det varer sjældent længe - max 30 min., men de fleste gange bare 10-15 min. Så han er træt. Han bliver i øvrigt puttet ca. 19.30 - og i løbet af dagen sover han vel i gennemsnit 1 time og 20 min i vuggestuen.
Han er begyndt at være urolig om natten også. Vi var ellers lige nået til, at han sov helt igennem. Nu vågner han flere gange og græder. Nogle gange kan vi få ham til at falde til ro hurtigt, men andre gange har vi måtte lægge os ind på hans værelse - og det hjælper.
Vi tænker, at han måske bliver bange, hvis han vågner, og vi så ikke er der længere - og derfor ville vi gerne ud af den vane med at ligge ved ham, til han sover. Han virker selvfølgelig også mere træt, når hans søvn om natten er mere afbrudt end tidligere.
Hvad har du af gode råd til os? Vi er kørt lidt fast, synes vi. Kan vi bryde vanen med at være ved ham til han sover, og hvordan gør vi det bedst for ham?
Hilsner fra J.