Svar: Mellemmåltid og aftensmad
8. februar 2011
Alder:
21 mdr.
Kære J.
Det er rigtig vigtigt at I ikke strækker tiden for meget, når jeres dreng er sulten, fordi de naturligt vil ødelægge hans fornemmelse for sult og mæthed og dermed behov for mad. Det er således vigtigt at han tilbydes mad, når han siger han er sulten.
De fleste børn vil i jeres drengs alder have brug for 3 hovedmåltider - morgenmad, frokost og aftensmad. Derudover vil de kunne få 2-3 mellemmåltider - formiddag, eftermiddag og evt. godnatmad.
Som mellemmåltid om eftermiddagen skal han have noget sundt, godt og mættende. Det vil være rigtig godt at give ham grovboller, det kunne være hjemmelavede havregrynsboller (se i babykøkkenet her på siden) eller grahamsboller. Også et surmælksprodukt med mysli, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende vil være rigtig godt. Og derudover frugt. Disse ting, kan han sagtens få, når I kommer hjem fra vuggestue kl 15.
Men derudover vil han sandsynligvis have brug for endnu et måltid, der serveres som "før aftensmad", for de fleste børn er også rigtigt sultne omkring kl 17, hvor vi går igang med aftensmaden og han kan næsten ikke vente til maden bliver færdig. Her vil det være rigtig godt at give ham grøntsager, det kunne være lidt råkost i form af fint revet gulerod, med lidt æble og måske lidt rosiner. Det kan være stykker af peberfrugt, ærter, majs, avokado eller lignende. Og det kunne også meget fint være en frikadelle (kød eller fiskedelle), som måske var i rest fra aftenen i forvejen.
Det er helt okay, at han spiser noget af dette som "før aftensmad", fordi det er der han er sulten og stadig er tilbuddet sundt og nærende og noget som han normalt også ville kunne spise til aften. Han har bare svært ved at holde sig helt til I er klar, men det er okay. Se det som en fordel, at I så ikke behøver bekymre jer helt så meget om, hvor meget han så spiser til aften. Ofte er indtaget af grøntsager måske ikke så stort, når I sidder ved aftenmåltidet, men det gør ikke noget, når han 1 time inden faktisk har spist lidt råkost :)
Og på samme måde vil han sandsynligvis så også have brug for at få lidt godnatgrød, en banan eller en bolle at sove på, ikke som erstatning for aftensmaden, men som en del af hans putteritual. Så I lige der får sikret jer, at han er fyldt godt op til natten og dermed også har god forudsætning for at sove godt :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, øllebrød eller lignende, letmælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade, frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost: Kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, rugbrød. Han kan få varm eller kold frokost, vand eller letmælk af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk med mysli, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør og ost. Frisk frugt og bær, vand af kop.
Før aftensmad: En lille portion råkost f.eks. fint revet gulerod med revet æble, lidt rosiner. En frikadelle, eller anden rest fra aftenen i forvejen. Lidt ærter, gulerod, majs, rød peberfrugt, avokado eller lignende. Vand af kop.
Aftensmad: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Letmælk af kop.
Godnatmad i form af en grød, en ½ bolle eller måske 1 banan.
Håber ovenstående tanker og plan for dagen hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske