Svar: Sover for få timer om natten
21. februar 2011
Alder:
13 mdr.
Kære ikke morgenfriske forældre
Det er dejligt at I har fået skabt bedre sovevaner og har fået trappet ud af amning - jeg er dog ked af at høre, at det har været med langvarig skrig og skrål ... Jeg tænker nemlig som du, at din "lille abeunge" er en dreng, som har rigtig meget brug for tryghed og nærhed og sandsynligvis ekstra i øjeblikket, både fordi han nu skal undvære amning, men også fordi han er begyndt at gå rundt ved ting og møbler.
Selvom han ikke går helt endnu, så er han godt på vej og han øver sig således i at adskille sig fra dig, øver sig i at blive mere og mere selvstændig og udforske verden mere og mere på egen hånd - og det kan han kun hvis han er rigtig godt tilknyttet. Derfor vil børn i denne periode naturligt virke ekstra tryghedssøgende og have brug for ekstra nærhed og fysisk kontakt, samtidig med at de også vil virke afvisende og gerne 'vil selv'...
Du skriver at I sover i samme værelse og det er helt fint. Du fortæller også at han om morgenen tidligt, ofte falder til ro, hvis han kommer op i favn. Han lyder faktisk til at være træt og godt kunne sove længere - men han har brug for din nærhed for at kunne det.
Jeg vil derfor foreslå at I kobler hans seng med jeres seng. Tager tremmerne af den ene side af hans seng og sætter sengen sammen med jeres. Gerne den side, hvor du ligger. På denne måde kan du holde fast i at han skal sove i sin egen seng, men samtidig også give ham den nærhed og fysiske kontakt han har brug for - uden at du behøver stige ud af din seng og gå rundt med ham.
Tidlig morgen vil du kunne lægge en hånd over til ham, berolige ham med den - eller jeg kunne forestille mig at han kryber over til dig og falder til ro netop fordi han kan komme i din favn og få den ekstra nærhed. Og det er okay. At han har brug for dette er jo ikke det samme, som at han har brug for at blive ammet.
Jeg har altså en formodning om at I med nærhed og fysisk kontakt godt kan få ham til at sove længere om morgenen, han har bare brug for at kunne komme tæt på jer. Og jeg tænker ikke, at I skal begynde at ændre på hans søvn om dagen. Det er ikke en løsning at han kun sover en lur dagligt lige nu, han lyder som en dreng der stadig har brug for at sove både formiddag og til middag og de afbræk i løbet af dagen skal han have lov til at have :)
Det er fint, at du er opmærksom på hans indtag af mad og sikrer ham ekstra mæthed med en godnatgrød inden sengetid. Tidlig morgen kan han tilbydes lidt vand, hvis han virker til at have behov for noget. Morgenmaden bør ikke serveres kl. 5, men først kl. 6.30 som nu, så du ikke kommer ind i en vane, hvor han begynder at blive afhængig af morgenmad kl. 5. Tidspunktet for madindtag på virker hans indre ur og dermed også hans rytme.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske