Svar: Han vågner for tidligt
21. februar 2011
Alder:
12 mdr.
Kære forældre
Jeres drengs rytme om dagen, vil naturligt påvirke hans rytme om natten og dermed også hans tidlige morgenvågning ...
Det er ikke store udsving der skal til hos jer, men en lille smule vil godt kunne give en ændring i positiv retning og som jeg ser planen for dagen, så er den lur, jeres dreng tager kl. 8 egenlig den søvn, han skulle have taget kl. 05. Derfor vil jeg foreslå jer, at I forsøger at flytte hele hans rytme lidt, så han hele dagen igennem begynder at sove en lille smule senere end han gør nu.
Det vil derudover være rigtig godt, at du får ham til at spise noget mere rigtig mad. Og det er svært, nu hvor han er blevet et år og naturligt spiser mere og mere selektivt, han smager ikke automatisk på alt og putter ikke bare mad i munden, men han har brug for mere varieret kost.
Det er vigtigt at han ikke får noget som indeholder større mængder sukker og at han får masser af protein og fødevarer med højt fiberindhold - og så skal han have det, der hedder tryptofanholdige fødevarer.
Når vi indtager tryptofanholdige fødevarer, så produceres der Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Du kan derfor vigtigt at hans frokost og aftensmad indeholder disse fødevarer og at I som natmad også medtænker hvad I giver, hvad maden indeholder af især proteiner og fiber. Godnatgrøden inden sengetid er derfor en god idé, og det vil her være rigtig godt at give ham havregrød eller flerkornsgrød.
Vores rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk mv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid. Ligesom det kan være af stor betydning at der er mørkt på værelset, når solen står op. En simpel løsning på dette problem kunne være at opsætte et mørklægningsgardin. De kan købes billigt i Ikea eller i Jysk og kan gøre at barnet ikke registrerer helt så tidligt, at dagen er begyndt :)
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen.
Det er også sådan at der er individuelle forskelle, det vi kalder A og B mennesker eller hos børn ofte betegner som Ugler og Lærker. Og jeres dreng kan sagtens af natur være en lille Lærke der vågner tidligt, men kl 5 kan vi godt blive enige om er lidt for tidligt for de fleste.
Den rytme, jeg vil anbefale jer at arbejde hen imod, ser således ud:
Tidlig morgen 06.30/7: Havregrød, letmælk af kop.
Sen morgen 8.30-9: ½ havregrynsbolle med smør, ost, frisk frugt - f.eks. banan, vand af kop.
Formiddagslur 9-9.30
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres også med kogte grøntsager, pastaskruer, rejer, æg, stykker af frikadelle osv. Vand af kop.
Tilbydes lidt banan eller anden frugt og puttes så til middagslur kl. ca 13
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, En portion tykmælk med rugbrødsdrys, mysli eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs, - almindelige børnevenlige retter, letmælk af kop.
Godnatgrød og puttes til natten ca kl. 20 som nu
Kan tilbydes lidt vand, hvis han vågner om natten og er tørstig
Jeg vil foreslå dig at du forsøger at flytte tidspunktet for morgenlur med 15 minutter dag for dag, så den kommer til at ligge lidt senere hele dagen igennem. På den måde får du også flyttet middagsluren og netop dette at han sover lidt senere dagen igennem også selvom putte tidspunktet om aftenen er det samme, kan faktisk gøre, at han begynder også at sove lidt længere om morgenen.
Det er her rigtig vigtigt at du ikke serverer morgengrød kl. 05 for så vågner han naturligt fordi han er sulten. Så træder det indre ur igang og siger "nu skal du vågne for at spise", så det er vigtigt at bibeholde grøden om aftenen inden sengetid, men også at trække spise og dermed stå op tidspunktet om morgenen, hvis I skal have skabt en ændring. Og som sagt flyttes ved at rykke det hele med 15 minutter dag for dag :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske