Brev:
Styr på måltiderne og dagsrytmen
21. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Styr på måltiderne og dagsrytmen
Hej Helen
Efter længere tids usikkerhed på, hvordan jeg skal gribe det med den faste føde an, samt tiltagende natteroderi, er det nu blevet min tur til at spørge dig til råds…
Min datter er en glad pige på 7 mdr., som er blevet ammet fuldt ud indtil hun var godt 5 mdr. Hun viser interesse for vores mad, vil gerne selv stoppe mad i munden og er vild med tudekoppen. Dog svinger det meget, hvor interesseret hun egentligt er i at spise de måltider, jeg laver til hende – nogle gange bliver det til et par teskefulde og andre gange spiser hun 1-1½ dl.
For at sikre mig, at hun nu også er blevet mæt, ammer jeg hende stadig efter næsten hvert måltid. Jeg laver havregrød og kartoffelmos selv og bruger derindimellem de forskellige færdiggrødblandinger, man kan købe. Ofte blander jeg lidt frugtmos i dagsmåltiderne og til aftensmaden, kommer jeg en smule kød i kartoffelmosen. Derudover tilbyder jeg hende vand eller modermælkserstatning af kop.
Det virker som om, hun ikke rigtig gider at spise med ske – ofte spiser hun mere, hvis jeg laver grøden så lind og flydende, at hun kan drikke den i stedet. Jeg har indtil videre forklaret dette med, at hun er ved at få tænder (har allerede fået fire og der er to mere på vej) og at hun derfor nok er øm i gummerne, men jeg synes jo heller ikke, at vi skal fortsætte på denne måde.
Samtidig begynder hun nu også at vise interesse for at selv at sidde med noget mad i hænderne, så måske er det på tide, at jeg begynder at give hende en smule brød? Hun har døjet med forstoppelse, siden vi begyndte på grøden for ca. 2 mdr. siden, og de sidste 5 uger har vi givet hende en lille smule lactulose hver dag, så jeg er også lidt forsigtig med at kaste mig ud i alt for meget nyt.
Endvidere er hun på det sidste blevet ret pyldret om natten. Hun kommer i seng ca. kl. 20, og plejer at sove OK indtil kl. 23-24, hvorefter hun kommer med ind i min seng og bliver ammet et par gange i løbet af natten. På det sidste vågner hun dog allerede første gang kl. 20.30-21 og er derefter meget urolig, og vi skal ind til hende flere gange, inden vi går i seng kl. 22.30. Flere gange har jeg taget hende med ind i min seng der, fordi hun er vågen og pyldret og oftest først falder til ro, når hun får lov at die hos mig. Så det gør hun "on and off" mange gange i løbet af natten, for jeg lader hende sove hos mig for ikke at værre resten af huset.
Hun har tidligere været meget bedre til at sove på sit eget værelse og i længere tid af gangen, så jeg regner med at det også er tænderne, der driller her… Dog er jeg samtidig bange for, at det bare bliver en ”dårlig” vane, at hun skal sove hos mig og ikke i sin egen seng på sit eget værelse. Desuden tænker jeg på, om de mange natlige amninger tager noget af appetitten om dagen?
Da hun skal starte i dagpleje om en måned, vil jeg frygteligt gerne have lidt bedre styr på natteroderiet og skære ned på de mange natlige amninger, og samtidig gerne forberede hende så godt som muligt på dagplejen for at få overgangen til at gå så godt som muligt, og har derfor tænkt mig at bruge den næste måned på at få vores hverdag til at minde om det, hun kommer til at opleve, når hun skal i dagpleje. Derfor vil jeg gerne høre dit bud på, hvordan jeg skal tilrettelægge døgnets 24 timer med amning, søvn og måltider. Samtidig er jeg heller ikke for god til at give hende frugt og anden mad at sidde med selv, så det kunne jeg også godt tænke mig at få nogle gode ideer til.
Når hun starter i dagpleje, skal vi op ca. kl. 6 og hun vil så blive afleveret kl. 7. De første 2-3 uger har jeg mulighed for at arbejde på halv tid, således at jeg vil kunne være hjemme igen ca. kl. 13 og regner med at hente hende deromkring. Hvis alt går godt, vil jeg efter de 2-3 uger opstart skulle arbejde mere og derfor først kunne hente hende kl. 15-15.30. Normalt sover hun 2-3 gange i barnevognen – 1 lur på omkring et par timer og så ellers 2 x ½-1 time, og så kommer hun i sin egen seng ca. kl. 20.
Jeg håber, at du kan hjælpe mig på sporet, idet jeg gerne vil kun kombinere dagplejen med fortsat amning og så en bedre nattesøvn så vidt muligt.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
en pt. lidt usikker mor