Svar: Styr på måltiderne og dagsrytmen
21. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne hjælpe dig med at få lidt styr på måltiderne og på dagsrytme, for med den alder din datter har nu, er det faktisk ret vigtigt :)
Din datter har brug for 4 amninger i døgnet, så der skal skæres betydelig ned i antal amninger som du giver hende lige nu. Derudover har hun brug for 4 måltider dagligt og et lidt mindre mellemmåltid - og du skal ikke være bekymret for at gå igang med dette, det vil kun være godt for hendes mave.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden brystet først
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Frisk frugt i hånden at sidde med selv. Du kan evt. vælge også at amme lidt her, for at sikre hende lidt ekstra mælk - men på sigt forsvinder denne amning altså.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere af jeres mad, det kan være lidt kogte ris, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen du kommer i grøntsagsmosen. Hvis I spiser kødsovs, millionbøf eller lignende må hun også gerne få dette. En hofret for børn i denne alder kan være boller i karry. Suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd, en brødskorpe i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, det der hedder et drømmemåltid og sover derefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se indgår der flere måltider og mere og mere rigtig mad og det er vigtigt at du udnytter at din datter lige nu har en naturlig lyst til at komme i munden. Når hun viser afvisende overfor kartoffelmos og ligende, så er det sandsynligvis fordi det er for kedeligt - hun har brug for meget mere variation og smag og bid nu.
Det er vigtigt at du forsøger at holde fast i en plan hvor hun står op til samme tid og puttes til samme tid hver dag. Det er også vigtigt at du forsøger at holde fast i en rytme, hvor hun får mad når hun vågner af en lur og kun ammes inden hun puttes til middagsluren. Det er vigtigt at du ikke pr. automatik lægger hende til brystet, for så har hun naturligt ikke plads i maven til at spise mere rigtig mad og så bliver hun ikke mæt nok dagen igennem og søger naturligt brystet mere og mere om natten.
Med hensyn til at kombinere dagpleje med amning, så vil hun godt i 8 måneders alderen kunne få lidt mælk af en kop inden middagsluren og du vil kunne amme tidlig morgen, aften og sen aften. Det er netop passende med 3 amninger i 8-9 måneders alderen, så det kan godt gå op i en højere enhed.
Når hun afleveres i dagpleje, vil hun kunne få bryst hjemme og få morgengrød i dagplejen og på den måde vil rytmen fortsat kunne følges :)
Og som sagt, skal du ikke være nervøs for at tilbyde hende mere mad, også krydret mad og mad med lidt mere bid. Hvis det kniber med tiden, så er det fint at du f.eks. til frokost køber babymad på glas. Det må du gerne give hende. Vælg grøntsagsmos / middagsretter fra glas i stedet for grøntsags-pulver-blandinger :)
Håber dette hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske