Svar: 5 måneder søvn og mad
21. februar 2011
Alder:
5 mdr.
Kære D.
Meget siger mig, at du skal have lidt tålmodighed endnu, for tingene vil naturligt ændre sig hos jer. Din dreng har en lidt svær alder lige nu, for han er der, hvor han har brug for sin lur sidst på dagen, men hvor det ikke helt kan undgås at den også påvirker hans nattesøvn ... I 6 måneders alderen vil mange børn kunne undvære denne lur og det i sig selv vil gøre en forskel hos jer på sigt.
Du spørger om han vokser fra at sit behov med at blive trillet for at kunne skifte søvnfase - svaret er tildels. For i princippet vokser han fra det, men samtidig kan han jo også få det som en vane og dermed noget han har lært eller lærer, skal være sådan og derfor er det rigtig vigtigt at du holder fast i de gode rutiner og de gode vaner - præcis som du har forsøgt, med klud, kærtegn, lære at sove uden at falde i søvn med brystet i munden osv. Det er på samme måde vigtigt, at du prøver at trille, holde pause, trille, holde pause så han lærer at falde i søvn uden at være i bevægelse.
Det er rigtig godt at han er glad for skemaden og er kommet godt igang med denne. Det er dog stadig vigtigt at han også indtager mælk nok og mælk skal stadig være hans hovedindtag. Derfor er det også vigtigt at han tilbydes mælk inden han skal sove, som en fast del af hans putteritual og du skal være opmærksom på at skemaden ikke fylder så meget, at han afviser brystet.
Det er bedre at han spiser 1 dl. grød eller mos og så drikker 100ml af bryst eller flaske, end at han spiser 1½ dl. skemad og afviser mælken.
Det lyder som om at din dreng spiser forholdsvis store portioner (også selvom du ikke føler han har stor appetit) og ofte kan spise 1-1½ dl. af gangen. Du kunne derfor forsøge at holde mængden på 3/4-1 dl. af gangen og så i stedet give ham skemad 3 gange dagligt.
Du kunne også overveje, om du skal prøve at tage ham op om formiddagen, hvis han vågner efter 45-60 minutter - i stedet for at blive ved med at lulle ham videre i søvnen. Simpelthen fordi han så måske ville forlænge sin middagslur lidt mere og på sigt derved helt undgå at sove sidste og 3. lur. Du må naturligvis gerne lade ham sove om formiddagen, hvis han sover fint og ikke vågner op og er urolig :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, vågner evt. med en ekstra lille amning
Morgen 8: Tilbydes lidt grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 9-9.30
Frokost 11-12 Grød med frugtmos (anden type end om morgenen) eller prøv med lidt grøntsagsmos til frokost, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes ca kl. 20. Tidspunktet varierer efter hvor sent han sover 3. lur og hvor lang den lur er
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Midt nat 03: Evt. amning
At sove igennem i denne alder er at sove 5 timer uden at få mælk og nogle børn sover dette lange stræk fra kl 23.30 til 04.30. Andre sover det lange stræk fra kl 20 til 01 og ammes så igen næste morgen tidlig. Det er normalt.
Fra 6 måneders alderen kan du begynde at forvente en sammenhængende nattesøvn mellem 5-6 timer, - 7 timer, hvis man hører til de meget heldige ...
Mere så du ved, hvad du kan forvente :) For frustrationer hører også nogle gange sammen med at man forventer for meget og det lyder som om at I hos jer har været meget fokuserede på ikke at få skabt dårlige vaner. Det har været vigtigt med gode søvnrutiner fra starten, fordi I stadig kæmper med storesøster. Men det lyder også som om at du har gjort det godt og har gjort dig mange gode overvejelser - husk dog på at sovevaner skabes også hen af vejen, hver ting til sin tid, så det er ikke alt du kan gøre fra starten og din dreng og din datter er to vidt forskellige personer, som derfor også har lidt forskellige behov.
Som du kan se har jeg skubbet rytmen lidt og du kan forsøge om det kan lade sig gøre. Enten ved at tage din dreng om af formiddagsluren, når han vågner eller ved at lade ham sove en længere formiddaglur, fordi du så naturligt også vil kunne putte ham senere til middagslur. Tiden arbejder for jer.
Du må gerne amme din dreng i søvn sen aften, ligesom du også om natten bare skal give ham brystet, få ham fyldt op med mælk og ro på, hvorefter I så kan sove videre begge to. Det vil være helt naturligt at gøre dette.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, og at det giver lidt ro med på vejen.
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske