Svar: Urolige morgener
21. februar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Sine
Tillykke med det fine navn, Maximus :)
Når vi sover, så bevæger vi os igennem forskellige faser af søvn. Vi sover let, vi sover dybt og der er også faser, hvor vi normalt drømmer meget, - det man kalder for drømmesøvn eller REM søvn.
Børns søvn er meget forskellig fra voksnes søvn, men omkring 3-4 måneders alderen sker der en ændring med børn søvn og søvnens sammensætning og hans søvn begynder nu at ligne voksnes søvn en lille smule mere. Det er en ændring som sker især fra nu og de næste måneder frem. Derfor vil du nu sandsynligvis godt kunne begynde at fornemme, at han sover forskelligt alt efter om han lige er faldet i søvn, om han er midt i sin søvn eller snart skal til at vågne lidt op.
Der kan naturligvis være tale om at han lige nu vågner, fordi der udviklingsmæssigt sker meget med ham og han drømmer måske lidt mere end du tidligere har oplevet. Men ofte er det sådan, at når børn vågner med gråd og præcis som du beskriver, virker trætte, små græder, har svært ved at vågne rigtigt op, så handler det om at de vågner direkte fra den dybe søvn.
Når børn vågner direkte fra det stadie af søvn, som vi kalder for dyb søvn, så vil de ofte vågne med gråd og kan faktisk være meget kede af det. Det ændrer sig i takt med at han bliver ældre og skyldes ikke at du gør noget forkert, det er en del af hans cirkadiske rytme, hans indre ur og skyldes altså at der netop lige nu sker rigtig meget med ham både motorisk og mentalt - men også i sammensætningen af hans søvn.
Du må forsøge dig lidt frem, i forhold til hvad der hjælper ham bedst. Nogle gange vil han måske have behov for at sove lidt mere og det vil være fint at du ikke tager ham op, men i stedet prøver at lulle ham lidt til ro igen. Andre gange, tager ham ind til dig og giver ham mælk tæt på dig, inden han vågner alt for meget. Og atter andre gange, så må du acceptere at han vågner op og bare er ked af det - men det ændrer sig som sagt med tiden :)
Prøv at indføre bestemte kærtegn og beroligende ord, som på sigt kan give ham ro, når han vågner på denne måde - og nogle gange gøre at han så netop sover trygt videre og andre gange vågner helt op og smiler til dig, fordi han bliver mere og mere bevidst om at det jo netop er dig, der er der for at hjælpe ham :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske