Brev:
Mange opvågninger
21. februar 2011
Alder:
9 mdr.
Mange opvågninger
Hej Helen!
Det er en desperat mor, der skriver til dig denne gang! Vores datter, som nu er 9½ måneder gammel sover om aftenen og natten. Hun er forholdsvis nem at putte om aftenen, men efter 40 minutter vågner hun og er helt ulykkelig. Hun skriger højt, og det er ikke muligt, at trøste hende i sengen. Hun falder som oftest til ro, når hun kommer op i favnen, men nogen gange er det meget svært at trøste hende. Vi gør alt, hvad vi kan for at få hende puttet tilbage i sengen inden hun falder i søvn, så hun ved, hvor hun falder i søvn. Vi nusser hende lidt indtil vi ved at hun sover, for ellers vender hun sig rundt og græder.
Efter 30-40 minutter vågner hun igen helt ulykkelig! Dette sker hele aftenen indtil hun får sin drømmetår omkring klokken 23. Herefter sover hun til klokken 3-4, hvor hun ammes og puttes i sengen igen og sover videre til klokken 7-7.30.
Enkelte gange har hun været så ulykkelig, at hun har sovet hos os. Hun falder til ro med det samme hun ligger sammen med os i vores seng. Vi har derfor tænkt, at det var en god ide, at jeg sov på en madras hos hende på hendes værelse, så hun kunne høre mig, når hun vågner. Det har dog ikke givet den store effekt efter 1½ uge.
Om dagen er hun en glad pige, der elsker at bruge sin krop og at lære nye ting. Hun har kravlet i et par måneder nu, og øver sig ihærdigt i at lære at gå. Hun rejser sig ved alt og elsker når vi holder hende i hænderne, så hun kan gå hen over gulvet.
Vores rytme ser således ud:
7.30: Vågner og er glad. Hun bliver skiftet og får tøj på.
8: Hun får havregrød med frugtmos og vand af en kop. Hun spiser for det meste grød lavet af en godt halv deciliter havregryn. Leger herefter.
9:30: får en halv grovbolle med smør/smørreost eller lign. Får vand af kop til.
10:00: bliver puttet i barnevognen og sover én time.
11:30: får frokost, som består af groft bondebrød med forskelligt pålæg. Hun får agurke- eller frugtstave til samt vand af en kop. Hun spiser et halvt stykke brød. Hun leger herefter.
13:30: hun begynder at blive træt igen, og hun tilbydes fuldkornsgrød med frugtmos. Det er forskelligt, hvor meget hun spiser. Hun ammes herefter – ikke meget, vist mest for hyggens skyld.
14:00 Puttes i barnevognen og sover ca. 1½-to timer.
Når hun vågner spiser vi en halv bolle sammen og leger herefter.
18:00 Aftensmad. Det er meget forskelligt, hvor meget hun spiser. For det meste spiser hun godt.
19:00 får tilbudt havregrød, så vi er sikre på, at hun er godt fyldt op. Det svinger meget, hvor meget hun spiser.
19:30: Putteritual (skifte, børste tænder, sige godnat til far, ammes i mørkt værelse og puttes i sengen). Herefter begynder hun at vågne ofte, som beskrevet ovenfor.
23:00 Drømmetår. Spiser godt!
3-4: Ammes lidt
Ind imellem amningerne om natten klynker/græder hun ofte i søvne. Det er nok, at sige ”shhhy” eller lægge en hånd på hende.
Men hvad kan vi gøre, for at få hende til at sove bedre?
Hilsen