Svar: Mange opvågninger
21. februar 2011
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at jeres datter drømmer, når hun først på natten vågner med skrig - dog ikke drømme som I kender det, snarere den slags drømme, der kan forekomme under den dybeste søvn. Det man også hos større børn kalder for natteskræk.
Børn kan godt helt ned i jeres datters alder, have en mild form for natteskræk - rigtige anfald af natteskræk ser man ofte først omkring 1½ års alderen.
Natteskræk er ikke det samme som mareridt og det er vigtigt at kende forskel på disse to ting.
Når vi sover skifter vores søvn mellem det man kalder non-REM søvn, som indeholder 4 forskellige stadier fra at sove let til at sove dybt og så REM søvn der er vores drømmesøvn.
Når man har mareridt, så er der tale om drømme, der opstår under REM-søvn og efterfølges af vågenhed, men har man natteskræk, så har man en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn.
Børn som vågner af mareridt vil normalt have dette sidst på natten, altså hen mod morgenstunden. De større børn vil vågne, kalde på mor eller far, barnet vil genkende dig med det samme og barnet vil ofte også kunne huske det næste morgen. Men et barn der har natteskræk har det ikke på denne måde.
Et barn med natteskræk vil vågne op og sidde med åbne øjne - barnet ser altså vågen ud og gråden vil ofte lyde mere som skrig end som gråd, men barnet vil tale usammenhængende og virke konfus. Barnet vil ikke kunne genkende forældrene og man kan godt få fornemmelse af at man er en del af barnets drøm.
Når man forsøger at berolige et barn med natteskræk, så bliver man ofte skubbet væk, barnet registrerer ikke at man er der for at hjælpe, men bliver snarere irriteret over at man forsøger at hjælpe barnet.
Der er ingen tvivl om at børn i jeres datters alder drømmer rigtig meget. Hun er i separationsfasen, igang med at øve adskillelse fra jer forældre, hun begynder at kravle og bevæge sig mere og mere rundt i verden på egen hånd. Måske er hun også begyndt at blive passet og skal forholde sig til at være væk fra jer? Alt hvad hun oplever, skal bearbejdes om natten og det bliver det netop via drømme.
Hos jer lyder det altså som en mild form for natteskræk samtidig med at der udviklingsmæssigt sker meget for lillepigen og at hun derfor drømmer rigtig meget lige nu og har ekstra meget behov for jeres nærhed og fysiske kontakt lige nu :)
Det er derfor også rigtigt tænkt, at det kan hjælpe at lade mor sove hos hende på ene madras, men hun er dog sandsynligvis for lille til helt at kunne have effekt af dette, for du er stadig på afstand. En afstand hun lige nu har rigtig svært ved at forholde sig til...
Derfor var det måske hos jer, en god idé at lade hende sove hos jer, evt. koble hendes seng til jeres seng, ved at fjerne tremmerne fra den ene side. På den måde kan I holde fast i at hun skal sove i sin egen seng, men du vil samtidig kunne lægge en hånd over på hende og hjælpe hende videre i søvnen med kærtegn og nærhed, uden at du behøver tage hende op, vugge hende og gå rundt ...
MEN, når det er sagt, så lyder det også som en periode og som om at I lige nu bare skal være der for hende. Putte hende som I plejer med amning og masser af fysisk nærhed og så berolige og lulle hende tilbage i søvnen igen, når hun vågner - og så satse på at tiden arbejder for jer og hun om nogle dage finder roen og sover godt igen ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske