Svar: Krydderier og krydderurter
21. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Sophias mor
Tillykke med din lille datter og velkommen til :)
Du må gerne give din datter almindelige milde krydderier som løg, timian, oregano, mild karry osv. Så hvis du f.eks. laver en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs krydret med lidt af ovenstående, må hun gerne få det. Hun må også gerne få f.eks. boller i karry, og du må gerne give hende indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), lidt farsbrød eller andet, som du også selv kunne tænkes at spise.
På den måde kan hendes mad fint tage udgangspunkt i din mad. Det er ud over at være praktisk også en rigtig god måde at lære hende at spise varieret på og netop vænne sig til forskellig smag og konsistens.
Salt må hun ikke få for meget af og det vil være godt at du undlader salt i maden og i stedet bruger bordsalt. Faktisk kan det være rigtig godt netop at krydre med andet end salt, hvilket man ofte sagtens vil kunne :) Det er bedst at bruge tørrede krydderier.
Bruger du friske krydderurter skal du være særligt opmærksom. På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse hvis maden gemmes eller ved genopvarmning og de kan medvirke til dannelse af nitrit.
'Grønt drys' på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog gerne anvendes i varme retter, hvis de koger grundigt med.
Spædbørn og småbørn må godt få 'grønt drys' på kold mad, men al restemad med grønt drys skal kasseres.
Med hensyn til amningen om formiddagen, så lyder det som om at hun ikke helt er klar til at undvære denne endnu og det er meget fint, at du bibeholder den lidt. Hun er jo født lidt før tid og du må gerne korrigere 2-3 uger i forhold til hendes alder - både hvad angår introduktion af fødevarer, konsistens, nedtrapning af amning osv. Hun kan godt have brug for mere tid og det skal hun have lov til :)
Det samme gælder hendes sovetid. Lige nu skal du lade hende sove, når hun viser behov og det er meget fint, det du fortæller. Hun lægger sig til at sove uden større problemer, hun virker tryg og rolig og du rammer puttetidspunktet meget fint.
At hun reagerer overfor lyde og virker ekstra lydfølsom kan meget vel være en reaktion på at hun er født for tidligt. Det vil være helt normalt. Det er sandsynligvis noget hun vokser fra og mon ikke at den lyse tid, som vi forhåbentlig snart går i mødre, det bedre vejr, fuglenes kvidren osv. stille og roligt vil gøre, at hun vænner sig til det :)
Bibehold endelig den gode gænge som I lyder til at være kommet ind i. Hold fast i at det nok skal gå - også selvom du lige nu er alene, fordi din mand er udsendt. Det er hårdt, men det lyder som om at du klarer det rigtig fint :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske