Svar: Grødstart - 6 mdr.
21. februar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære fortvivlede mor
Det er rigtigt, at du ikke skal vente alt for længe med at komme igang med skemaden - modsat, er det også vigtigt at ramme et tidspunkt hvor din dreng viser sig parat.
Om det tidspunkt er overskredet eller vil komme i løbet af et par uger, er jo svært at vide ... Derfor er du også nødt til at forsøge med skemad, når han bliver 6 måneder. Det handler også om at selvom du ammer og din mælk er god, så når han naturligt en alder, hvor han har brug for mere mad og anderledes sammensat mad, for at få sit behov for næring sufficient dækket...
Jeg vil anbefale dig 5 trin for at komme igang:
1. At du starter med at give ham mad i hånden, som han selv kan sidde med og gumle på. Dette giver ham en idé om, at det man putter i munden kan smage forskelligt, det sætter gang i hans mundvand og øger lysten til at sutte, smage, synke (og dermed spise) og det stimulerer ham også mundmotorisk.
2. Du skal være meget opmærksom på, hvor meget du ammer og at amningen først tilbydes, når han har fået skemad. Han bør tilbydes mad i hånden, skemad, vand af kop og først ammes derefter. Skemad og amning skal ligge adskilt, så han får skemad, når han vågner af en lur og ammes inden han skal sove næste lur.
3. Du skal tilbydes ham skemad fast 3 gange dagligt - morgen, frokost og aften. Det betyder ikke noget hvor meget han får, spiser han kun 3 skefulde er det helt fint. Det der har betydning er rutinen, genkendeligheden og at han stille og roligt forberedes på, hvad der nu skal ske. Han ved at nu er det spisetid. Det er her fint ikke at bruge ½ til hele timer på det, giv ham lidt mad i hånden, følg efter med lidt skemad, vand af kop og ned og lege videre på gulvet. Så det ikke forbindes med noget ubehageligt, men blot "nu er det spisetid", også selvom den tid er kort :)
4. Maden du serverer skal smage af noget og den skal varieres. Han skal have noget nyt og spændende hele tiden. Du må gerne give ham det samme over flere dage, men til det enkelte måltid skal han have noget nyt. Det er vigtigt ikke kun at give ren kartoffelmos eller majsgrød. Han skal have grød med smag og grøden kan varieres ved at bruge forskellige typer frugtmos som topping. Når han spiser skal du variere smagen ved at give lidt ren grød, så en skefuld frugtmos, så lidt blandet grød og frugt, så lidt ren grød osv. Så selve måltider på den måde også varieres - fuldstændig ligesom dine måltider varierer i smag alt efter om du spiser kød, kartofler eller grøntsager.
Grøntsagsmos skal på samme måde laves af alle slags grøntsager og meget gerne rodfrugtmos. Prøv gerne færdiglavet børnemad på glas, for også at variere yderligere.
5. Det er vigtigt at du sætter ham i den høje stol, så du kan have øjenkontakt med ham. I skal sidde sammen, du skal sidde foran ham, så han kan spejle sig i dit ansigt. Han bruger dig som et spejl og du må meget gerne åbne munden, når du giver ham mad. Du skal smage på maden, verbalisere positivt omkring det "mmm, mam mam, smager dejligt" osv. så han ser at det her er nydelse, det er noget godt og når han ser du putter i munden/åbner munden, så gør han også.
Hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det...
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 8: Tilbydes frisk frugt i hånden at sutte på og du følger efter med grød, frugtmos som topping, vand af kop
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, og du følger efter med grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Ammes og må her også gerne tilbydes lidt frugt i hånden at sutte på og evt. lidt frugtmos
Powernappen begynder ofte at kunne undværes i 6 måneders alderen
Aften 18: Tilbydes igen brødskorper, agurk eller lignende at gumle på og du følger efter med grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig videre på vej.
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske