Brev:
Vågner hver tredie time og vil ammes
21. februar 2011
Alder:
14 mdr.
Vågner hver tredie time og vil ammes
Kære Helen.
Hvordan får vi vores lille "mælkeholiker"-datter på snart fjorten måneder til at sove længere end tre timer i streg om natten (uden at ville ammes undervejs)?
Status: Sovevaner og mad:
Vores datter er nu snart fjorten måneder og med masser af vilje, temperament og mod på at udforske verden. Hun går ikke endnu, men kravler med lysets hast og rejser sig op ad alting, også i sengen hver gang hun vågner om natten.
Hun har en fin appetit. Starter og slutter dagen med en stor portion godmorgen- og godnatgrød, og får to mellemmåltider, frokost og aftensmad.
Hun er nemt at ligge til at sove om dagen i barnevognen. Her kæder hun helt tydeligt det at få sovetøj på, sut og bamse sammen med, at nu er det sovetid . Hun sover 2 1/2 timer i streg til middag i vuggestuen og det samme fordelt over 1-2 lure hjemme i weekenden. Hun bliver ikke ammet om dagen.
Om aftenen falder hun også fint i søvn, hvis jeg får lagt hende, når hun er træt. Vi har et putteritual med ren ble, nattøj på, godnatgrød og børste tænder. Så går vi op på hendes værelse, hvor hun får en ammetår og vi synger godnatsang inden jeg putter hende med hendes bamse (som hun er meget glad for), siger godnat, slukker lyset og går nedenunder. Typisk vender hun sig så om på maven og ligger sig til at sove.
Men hun sover hun aldrig mere end tre timer ad gangen. Hun vågner som på tælling, brokker sig først og rejser sig så op i sengen og kalder og vil have bryst. Hvis min kæreste går ind til hende, så strækker hun sig ind mod soveværelset, hvor jeg ligger, og skriger og vrider sig indtil han kommer ind til mig med hende. Får hun en tår mælk, så sover hun videre med det samme.
En typisk nat sover hun fra klokken 20 til 22:30-23 (nogle gange vil hun have sutten undervejs), vågner så igen klokken 1 og bliver ammet – og så ofte igen klokken 2 (og måske også klokken 3 og klokken 4), inden hun så sover 2-3 timer i træk igen til klokken 6 eller 7.
Hun drikker så meget om natten, at jeg oftest skifter ble på hende i sengen ved 12-1 tiden. Har hun fået tømt mine bryster for mælk, så virker det som om, at hun vågner oftere. Giver vi hende til sidst en flaske, så sover hun typisk tre timer til uden at vågne, så det gør tilsyneladende en forskel, at hun føler sig mæt. Hun bruger ellers gerne sut, men når hun vil have bryst, så kan den være lige meget. Jeg ammer siddende i min seng og bærer hende så ind i hendes egen seng på hendes eget værelse igen bagefter. Så det bliver til nogle ture frem og tilbage hver nat!
Med andre ord: Jeg tror at vi har fået vænnet hende til, at man kun kan sove om natten med maven fuld af mælk. Og at hun er blevet afhængig af en mælke-tår til at hjælpe sig med at sove videre, når hun vågner. Så det skal vi på en eller anden måde hjælpe hende til at få aflært.
Da hun var mindre sov hun i perioder 4-6 timer ad gange og vågnede hun oftere, så kunne hun sove videre ved hjælp fra sutten. Så begyndte hun at vågne efter 4 ½ time, så efter tre og nu så ofte endnu oftere…
Vi går begge på arbejde og er groggy og nedslidte af mangel på sammenhængende søvn. Samtidig plager jeg mig selv med dårlig samvittighed over at hendes små fine mælketænder bliver fulde af huller på grund af al den natamning.
Min kæreste har længe talt for at vi vænner hende helt fra bryst, men jeg har ikke været klar - og er det sådan set stadig ikke, med mindre der ikke er andre muligheder for at få hende til at sove igennem.
Det ideelle for mig ville være, hvis jeg, nogle måneder endnu, kunne amme hende, men kun, når hun skal sove.
Min kæreste har foreslået, at jeg skal tage væk nogle nætter, så han gå rundt i huset med hende, når hun vågner, og vise hende, at jeg ikke er der. Det gør det nemmere at få hende til at sove videre, synes han. Han giver hende imidlertid flaske, når jeg ikke er der, så jeg synes ikke umiddelbart, at det er løsningen, da det vel bare er at erstatte én dårlig vane (natmning) med en anden (natflasker)?
Spørgsmålet:
Hvad gør vi? Er det muligt at lære hende at sove igennem om natten uden samtidig at stoppe helt med amningen? Og hvordan kan vi så gribe det an? En kold tyrker? Og hvis ikke, har du så nogle fifs til en trinvis afvænning/soven igennem eller er der ingen vej uden om nogle lange nætter med en meget rasende, grædende og skrigende pige, som ikke forstår, hvorfor mælken pludselig ikke flyder? Hvad er dit bud på hvor mange nætter det vil tage med sådan en størrelse på 14 måneder med stor personlighed og egen tydelige vilje?
Hvad har vi prøvet:
Jeg har forsøgt at trappe ned ved at tage hende fra brystet, når hun lige har fået lidt. Men det får hende bare til at skrige rasende. Og bliver hun lagt uden noget i maven, så vågner hun helt sikkert efter en time igen og vil have mere.
Jeg har også forsøgt at give hende vand og banan, når hun vågnede, men efter 3 timer var hun stadig ikke faldet i søvn, så jeg gav hende en lille tår - og så sov vi begge med det samme!
For at forsøge at give hende tryghed på andre måder end ved amningen har jeg prøvet mig lidt frem med at tage hende ind i sengen til os, når hun vågner. Det har nogle gange betydet, at hun har kunnet sovet videre uden en tår først. Vi har også prøvet at sove inde hos hende på skift på en madras. Og det kan også nogle gange hjælpe sammen med at tale blidt til hende og sige ”nu skal du ligge dig ned og sove, det er stadig nat”, så hun kan høre, at hun ikke er alene, når hun lige vågner lidt op om natten.
Intet af det forhindrer hende dog i stadig at vågne helt op og insistere på at blive ammet mindst 3 gange per nat.
Mange hilsner
Endnu et par trætte forældre