Svar: Vågner hver tredie time og vil ammes
21. februar 2011
Alder:
14 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af alt hvad I har forsøgt og de udfordringer I står i ... :)
Der er flere ting I skal overveje og jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med jer.
For det første lyder det som om at jeres datter indtager størstedelen af sit væskebehov om natten. Det tyder altså på at hun ikke drikker nok om dagen og I skal naturligvis sikre jer, at hun får både mad og væske nok i dagtimerne, så hun ikke behøver søge det om natten.
Derudover skal I forsøge at skelne imellem om det er brystet jeres datter er afhængig af eller det er nærheden af mor eller jer forældre. Brystet er et reelt behov, hvis der er tale om behov for væske, men det lyder også som om at hun har brug for trygheden og nærheden og faktisk profiterer meget godt af at være i favn. I hvert fald lykkes det nogle gange at få hende til at sove videre, mod at I er der, netop giver hende nærheden ved at lade hende sove sammen med jer, berolige med ord osv. så sover hun igen.
Det er meget vigtigt at skelne imellem disse to ting, for nærhed, fysisk kontakt osv. kan sagtens gives uden at man behøver give bryst.
I skal også sørge for at jeres datter får en substitut for brystet. Det er dejligt, hvis hun kan nøjes med brystet inden putning, men sandsynligheden for det er lille. Hun er en meget bevidst lille pige og vil med den alder hun har, naturligt blive forvirret over, hvorfor hun nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan. Hun kender jo ikke klokken og kan ikke forstå hvad der er bedst for hende - hun søger naturligt det, som har fungeret hidtil og som hun er glad for, nemlig brystet og I skal ikke regne med at hun selv vil vælge dette fra. Det er en beslutning I og især mor skal tage.
Det kan godt forsøges at bibeholde en enkelt amning og så holde fast i at hun ikke ammes yderligere, men får lov til at være tæt hos mor, blive holdt om osv. og på den måde får masser af nærhed og kontakt - men ingen bryst. Måske vil hun acceptere det, hvis der samtidig gives en anden tryghed, en substitut for brystet.
For det man normalt vil gøre, er at trappe amningen mere og mere ned, så hun tilbydes brystet korvarigt og samtidig får en puttebamse, putteklud eller kærtegnes på bestemt måde, - så søger hun brystet igen, får det kortvarigt samtidig med de nye putteting og så lirkes brystet væk igen. Dette gentages hele tiden, så man tilsidst helt kan undvære brystet og sætte de nye rutiner i stedet.
Jeg kan ikke ud af dit brev helt tyde, om du når du har forsøgt denne metode har fået sat noget andet i stedet, men det er vigtigt.
I spørger til forskel på flaske og bryst - og ja i princippet er der ikke forskel, hun kan være uhensigtsmæssigt afhængig af begge dele. Der er dog den store forskel, at I jo bedre kan styre mængden af mælk i flasken, end mængden af mælk hun får af brystet. I kan af flasken skrue mere og mere ned for indholdet, I kan også erstatte mælken med vand, så hun kan drikke hvis hun er tørtig og hvis det ikke er det der er behovet, så må igen erstattes med jeres favn og nærhed - og ikke brystet ...
Flasken har også den fordel, at far jo kan give den og han forbindes naturligt ikke med amning og lugter ikke af mælk. Naturligvis frustrerende for jeres datter, hvis hun er afhængig af mors mælk, men stadig - er mor der ikke, er amning udelukket, så er sandsynligheden for at hun accepterer det hurtigere nogle gange større. Ingen garanti, men far har ret, det kan godt betyde noget at det er far som tager over og mor tager væk.
Far og datter kan putte sammen i dobbeltsengen, hun kan ligge tæt med far præcis som hun plejer når hun ammes af mor. Hun kan få det næsten som hun plejer, men det er far og ikke mor.
Undgå gråd kan I sandsynligvis ikke helt, men det er vel også okay at hun græder og protesterer lidt, når det hun kender og har fået de sidste 14 måneder, tages fra hende. Det er jo noget hun ikke forstår og derfor reagerer naturligt på. Men der vil jo ikke være tale om gråd som ikke reageres på, for hun vil jo stadig blive holdt om og I (eller far) vil jo stadig være der for hende, berolige, betrygge og netop vise hende at I kan bevare roen, når verden for hende er kaos. Netop vise hende, at I godt kan rumme det, selvom verden lige nu er svær for hende ...
Med hensyn til tidperspektiv, så siger man at de fleste vil kunne mærke en ændring efter 3 nætter. Ikke at problemet er løst der og barnet bare sover igennem, men man vil kunne mærke at hun begynder at kunne sove uden brystet, at hun begynder at få nye vaner og rutiner og accepterer at komme videre i søvnen på en anden måde.
Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske