Brev:
Græder kort efter putning og undgå en natamning
21. februar 2011
Alder:
6 mdr.
Græder kort efter putning og undgå en natamning
Hej Helen,
Her kommer endnu et par spørgsmål om et meget populært emne - nemlig søvn :-)
Når min søn bliver puttet til nat, vågner han som oftest op efter ca. 30 minutter og græder.
Vi har fundet ud af, at det hjælper, hvis vi tager ham i favnen, så han vågner op, og så går vi rundt med ham, hvor han falder til ro, hvorefter han bliver puttet igen.
Nogle aftener græder han endnu en gang, hvor vi laver samme tur, og andre gange græder han kun en enkelt gang.
Jeg tænker, at det er, fordi han skal hjælpes videre i søvnen og vil høre, om du har andre forslag til, hvordan vi hjælper ham.
Vi har forsøgt blot at være ved sengen ved siden af ham (han sover i sin egen seng, som står op af vores seng), lægge en hånd på brystet, ae ham på hovedet, give ham sut, synge for ham, sige "schhh"-lyde. Men den metode, der virker, er altså den, som jeg har beskrevet ovenfor. Jeg vil blot lige høre, om du har andre tricks.
Han kommer i seng ved 19-30-tiden og bliver så ammet til nat ved 22-tiden (når jeg selv går i seng - eller ofte vågner han selv deromkring, og så går jeg i seng bagefter), ammes igen ca. kl. 1 og ca. kl. 4 og vågner kl. 6 til en ny dag.
Ved amningen kl. 4 er han egentlig ikke sulten og spiser ofte ikke rigtig noget, men falder i søvn, når han har fået et par "bab" hos mig, men han vågner op af søvnen på det tidspunkt - dog ikke sådan at han er helt vågen.
Han har først i sidste uge villet have sut (jeg tog sutten fra ham, fordi amningen drillede, jf. min tidligere brev, og da jeg endelig turde give ham den igen, fordi nu kørte amningen, sagde sutten ham ikke noget, før i sidste uge, hvor jeg blot ville prøve en sidste gang inden, at jeg havde tænkt mig at pakke sutterne væk - så tog han den pludselig).
Vi har forsøgt at give ham sutten istedet, når han vågner ved 4-tiden, fordi jeg tænker, at han mere har et suttebehov end et mælkebehov på det tidspunkt. Han vil dog absolut ikke have sutten, og jeg har ammet ham istedet, inden at han når at blive alt for hidsig - og dermed også inden at han når at vågne for meget op.
Er jeg for optimistisk at tro, at jeg kan få ham til at tage en sut istedet på det tidspunkt?
Med venlig hilsen
Den rådsøgende mor, som gerne vil kunne hjælpe sin søn videre i søvnen og springe en natamning over :-)