Brev:
En dum sovevane?
22. februar 2011
Alder:
1 mdr.
En dum sovevane?
Hej Helen.
Vi har brugt din hjælp meget til vores datter som nu er 22 måneder.
Vi har nu fået nummer to - en dreng som nu er 1 måned. Jeg ammer ham, men der er ikke noget system i det. Det er ikke sådan at jeg kan sige, at det er hver 3. time. Ind imellem går der kun 2 timer og om aftenen kan der gå 4-5 timer.
Vores datter sov kun en halv time ad gangen om dagen i det første år - og jeg synes at der tegner sig lidt det samme billede med voes søn.
Derfor vil jeg gerne vide, om jeg kan gøre noget for at lære ham at sove længere tid ad gangen. Hvis jeg putter ham om dagen skal han trilles og vugges i søvn, men efter 20-30 min vågner han og ligger og kigger rundt, klynker lidt, men falder ikke i søvn igen. Dog har jeg et par gange fået ham til at sove igen ved endnu engang at vugge eller trille. Men det tager i hvert fald en halv time, inden han falder hen igen.
Er der noget jeg kan gøre for at lære ham at sove længere uden at skulle vugges i så lang. Han er jo stadig lille og ikke ret gammel, så jeg forventer ikke, at han bare kan klare det selv, men vil også gerne være lidt på forkant, så jeg ikke laver de samme fejl som med vores datter.
Må nok indrømme at jeg ind imellem er tilbøjelig til at lade ham falde i søvn og sove på armen, fordi han så nemt kan sove længere end den halve time - måske en dum vane jeg allerede har givet ham !?!
Om natten sover han nogenlunde. Han falder i søvn ved 19 tiden og sover rigtig godt de første timer uden at rode rundt hver halve time, men fra midnat rumsterer han også hver halve time og skal have hjælp til at falde helt i søvn igen.
Egentlig tror jeg faktisk, at han sover, men han roder rundt, kommer med mange lyde som om han anstrenger sig, klynker lidt osv. I hvert fald så meget at man ikke bare kan sove fra det. så nattesøvnen er ret meget afbrudt, hvor jeg sover en halv time for derefter at være vågen en halv, hvor han roder rundt.
Det kan godt være, at han bare er sådan og det naturligt med mange lyde osv, men det er bare en smule hårdt at blive vækket hver halve time om natten, så tænkte du måske havde nogle råd eller ideer til noget vi kan gøre.
Han sover i liften om natten, men har overvejet at lade ham sove i vores seng i forsøg på at give ham endnu mere tryghed og nemmere kunne nusse ham i løbet af natten. Dette er jeg dog ikke tryg ved pga risikoen for vuggedød. Men man kan få sådan en, der kaldes "seng-i-seng", men ved ikke om der alligevel vil være øget risiko for vuggedød, hvis han ligger i sådan en i vores seng?
Og så lige et lille spørgsmål ang. vores datter. Hun vågner kl. 5 morgenen - lidt for tidligt efter vores mening. Hun kommer i seng mellem 19 og 19.30. Sover en gang om dagen ca. 2 timer fra 12.30-14.30. Er der noget vi kan gøre for at få hende til at sove længere. Vi kan ikke rigtig rykke på hendes middagslur, da hun er i dagpleje og dagplejemor skal jo have hendes dag til at hænge sammen med de andre børn også.
Det skal lige siges at hun ikke er speciel sulten eller tørstig, når hun kommer, så det er vist ikke derfor hun vågner så tidligt. Og det hjælper desværre ikke at tage hende ind til os. Det vækker hende næsten endnu mere og så kan hun slet ikke falde i søvn igen.
Det blev til en lidt længere smøre.... glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen
Jette