Svar: En dum sovevane?
22. februar 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Jette
Tillykke med lillebror :)
Jeres lille dreng skal stadig have mulighed for at regulere sit behov for både søvn og mad selv. Han er så lille, at du er nødt til at være helt fleksibel omkring dette. Men der er dog lidt overvejelser du kan gøre dig og du får lidt tanker med på vejen her :)
Du skal prøve at lægge mærke til hans bevidsthedstilstande. Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer I at kende hen af vejen, her kan søskende godt være forskellige og det der virkede for hende, er ikke sikkert virker for ham - det finder I ud af stille og roligt. Men generelt har børn altså det man kalder bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Signaler på døsighed ser man ofte også lige der, hvor han vågner op af en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når han sover så skifter hans søvn mellem to faser, han sover dybt og afslappet og han drømmer og er mere uroligt sovende, det vil jeg ikke komme videre ind på her. Du kan læse meget mere om dette i min bog "Sådan får du dit barn til at sove".
Det du skal være opmærksom på er hvornår din dreng virker parat til kontakt - her skal du pludre med ham, lade ham studere dit ansigt, dine bevægelser, lytte til dine lyde, lade ham forsøge at efterligne dig også og så se efter hvornår han har behov for at ligge for sig selv eller behov for at blive puttet.
Når din dreng gaber og viser træthedstegn, så er det vigtigt at du ammer ham. Du må gerne amme ham af to omgang, så du skifter ham undervejs, efter skiftning vil det være en god idé at svøbe ham i et klæde og så amme ham igen og derefter skal du så putte ham. Det at være svøbt vil gøre det lettere for ham at komme fra din favn og ned i liften eller hvor han nu skal sove. Du kan svinge liften lidt frem og tilbage, ligger han i barnevognen, kan du vippe vognen lidt og på den måde lulle ham til ro.
Du skal være opmærksom på at du ikke putter ham for tidligt, det er vigtigt at han puttes der, hvor han har været aktiv, fået mad, ren ble og mad igen og tydeligt er parat til at sove. Han skal ikke puttes der, hvor han egentlig bare har brug for at ligge at kigge, eller brug for at du pludrer lidt med ham, eller bare har ham hos dig, hvor han så kan kigge lidt på verden.
Og så skal du svøbe ham, så han ikke oplever skiftet mellem favn og sen så stort. Lige nu falder han i søvn hos dig, flyttes og vågner så forvirret op og det kan du undgå ved at svøbe ham.
Du skal sikre ham mælk nok hele dagen igennem og være opmærksom på, at han godt må sove 4 max 5 timer i træk, men at det naturligt er mest hensigtsmæssigt for alle, at de timer ligger mellem kl. 24 og 04/05 og ikke om aftenen eller i løbet af dagen. Prøv derfor om du kan holde ham lidt ekstra aktiv i dag- og aftentimerne, evt. tage ham op, når han sover meget og skifte ham, lægge ham til brystet og på den måde få fyldt ham ekstra op, så han stille og roligt begynder at sove sit længste stræk om natten :)
Med hensyn til at sove hos jer, så anbefales det at man sover i samme rum og ikke i samme seng. Jeg kan godt forstå at du gerne vil have ham tæt hos dig, og spørgsmålet er om ikke det ville være bedre at koble hans seng til din seng. I stedet for at lade ham ligge mellem jer. I hvert fald vil det, også når han bliver ældre, være rigtig dejligt for ham og dig, at du kan lægge en hånd over på ham, berolige ham med kærtegn og på den måde komme videre i søvnen - uden at du behøver stige ud af din seng og ved at han samtidig også lære at sove i sin egen seng.
Man kan købe en seng specielt beregnet til at koble til forældresengen. Man kan købe en "bedside- crip", men den kan naturligvis ikke bruges så længe ... men måske en brugt kunne være en løsning. Ellers kan man også koble tremmesengen til forældresengen. I kan tage den ene side af tremmesengen og stille sengen helt op af jeres, så der er åbent ind til hvor du ligger. I skal her naturligvis sikre jer, at tremmeseng og dobbeltseng ikke kan gå fra hinanden og I kan stille sengene helt op af væggen, så væggen støder dem sammen og kan også koble dem med metalbeslag eller lignende - det kræver en mindre håndværker, måske er du gift med en, som har håndværkersnilde ... :)
Med hensyn til jeres datter og tidlige morgener, så lyder det som om at hun lige nu er en lille Lærke, der har sin gode tid tidligt på dagen ... Det kan nogle gange hjælpe at stille lidt boller, kiks, frugt og vand ved sengen, så kan hun tage dette når hun vågner og I kan få sovet bare ½ time mere ...
Det er mit umiddelbare forslag her og nu - jeg tænker at tiden arbejder lidt for jer :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske