Svar: Bøvl om aftenen og sovevaner
22. februar 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Leah´s Mor
Velkommen tilbage og rigtig mange gange tillykke med lillesøster, det lyder som om at I har fået en anden start denne gang og det er rigtig dejligt.
Det er også dejligt at høre, at du er igang med at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" i den vil du sandsynligvis finde svar på flere af de spørgsmål du stiller mig idag - blandt andet, at det stadig er begrænset, hvor meget rutine du kan forvente og at det faktisk er super flot, at lillepigen allerede har den rytme hun har:)
Det du måske skal arbejde lidt på er, at du konsekvent ammer hende inden hun skal sove, så hun er fyldt rigtig godt op med mælk i maven. Det kan godt være at hun er ved at være så stor nu, at hun har brug for også at få din mælkeproduktion sat lidt op og det kan derfor være en god idé at du ammer hende af to omgang, gerne med en skiftning ind imellem. Det kan være ved at amme fra det ene bryst, skifte hende, svøbe hende og så amme hende igen, hvorefter hun så skal puttes. Det kan også være rigtig fint at amme fra det ene bryst, når hun vågner efter en lang lur og så amme fra modsatte bryst inden hun skal sove igen.
Det vil også være rigtig godt netop at svøbe hende, så hun hjælpes til fysisk ro og bliver skærmet og hjulpet til bedre at overgive sig til søvnen. Stil hendes afsides, når hun skal sove. Det vil sige stil liften i soveværelset eller læg hende i barnevognen, så hun ligger køligt og lidt væk fra uroen, - storebror skal også have lov til at være der og med den alder lillesøster har, kan hun ikke lukke lyde ude. Det betyder at hun hører alt.
Vi andre kan, hvis vi hører f.eks. radio synge med på en sang, men så kommer der lidt snak som vi ikke hører og så kommer der noget igen vi hører. Den evne til at lukke til og fra har jeres lille pige ikke og for at give hende ro og hjælpe hende med at sove godt, så vil det være fint at du en gang imellem stiller hende 'lidt afsides'.
Når hun bliver overtræt sidst på dagen, så er det sandsynligvis fordi hun der allerede er fyldt rigtig godt op med indtryk fra hele dagen og samtidig kommer storebror og far hjem, I har en masse praktisk der skal laves, tv´et kører osv. og det bliver for meget for hende. Samtidig så sker der ofte også det, at I naturligt forsøger 117 ting for at få hende til at falde til ro. Hun kommer over til mor, så til far, så prøver han med en rangle, lægger hende i liften, op igen, på puslebordet, tjekker bleen, tilbage til mor, prøver med brystet, storebror forsøger med en sut, prøver at hjælpe, op til far, tilbage til mor osv. Alt naturligvis for at få ro på, men det eneste I gør er faktisk at tilføre endnu flere stimuli, som faktisk er det hun protesterer imod og reagerer på.
Derfor er det bedste man ofte kan gøre her, at svøbe hende, lægge sig med hende i soveværelset, prøve at amme hende liggende, for nedrullede gardiner, i et mørkt rum og på den måde få lidt ro på ...
Hvornår hun skal puttes til natten afhænger helt af hvor sent hun står op af sin sidste lur og på nuværende tidspunkt er der ikke faste regler. Du kan dog gå ud fra at hun har brug for ca. 15-16 timers søvn i døgnet. Det kan meget vel være fordelt sådan, at hun sover 10 timer om natten og 5½ time om dagen, fordelt på 2-3 lure, nogle gange 4 små lure.
Det kan være en god idé at du ammer hende og derefter lægger hende i lift eller i egen seng, hvor hun så sover videre til hun har brug for bryst igen. Dette især af hensyn til risikoen for vuggedød. Det anbefales at sove i samme rum, men så vidt muligt ikke i samme seng ... Dårlige vaner kan man dog ikke tale om endnu og hun kan ikke forkæles med for meget kærlighed og fysisk kontakt og nærhed :)
Når hun græder ved brystet, så kan det skyldes flere ting. Prøv at tage hende fra, og læg hende modsat til. Så hun starter med at spise i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i dine arme og når hun så slipper, tager fat, slipper, så tag hende og drej hende rundt, så hun ligger til samme bryst, men i tvillingestillingen. Det vil sige med hovedet ved brystet og kroppen ud under din arm. Det kan gøre at hun måske tager fat og spiser lidt mere.
Det kan også være at hun har brug for en pause, så tag hende op, snak lidt med hende og læg hende til, når hun atter viser sig parat :)
At afføringen ændrer sig er helt normalt. Indtil børn er ca 8 uger gamle, vil afføringerne være gule og det er helt normalt at børn der ammes har meget tynde afføringer. Herefter får ca 1/3 af børnene grønne afføringer og når barnet begynder med skemad, skifter afføringerne farve til mere brun og konsistensen bliver naturligt mere fast. Farven afhænger dels af hvad barnet får at spise og hvad bakterieflora barnet har i mave og tarm. F.eks. er bakterien laktobacillus bifidus dominerende hos brysternærede børn. Den grønne farve skyldes første og fremmest galdefarvestoffer der omdannes af bakterier og dermed bliver afføringen grøn.
Modermælk indeholder en del æggehvidestoffer og sukkerstoffer, som virker "osmotisk aktive" - det vil sige at de holder på vandet. Derfor vil børn der ammes have naturligt tyndere afføringer. Samtidig vil ammede børn ofte også have en højere forekomst af motilin der fremme peristaltikken og dermed altså hyppigere afføringer.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske