Brev:
Vil ikke sove og taktil skyhed
22. februar 2011
Alder:
17 mdr.
Vil ikke sove og taktil skyhed
Kære Helen
Så skriver jeg igen.
Frederikke, som nu snart er 17 mdr, er simpelthen ikke til at lægge om aftenen, især ikke af min mand og jeg. Hun kan sidde ligeså fint og læse godnathistorie, men så snart hun lurer at nu er det tid til at blive lagt, bliver hun rasende og ked af det.
Vi har prøvet at gå rundt med hende. Det virkede da hun var mindre, men nu gider hun ikke det og hun er begyndt at finde på forskellige måder at holde sig selv vågen på. Hun hiver sig selv lidt i håret. Lader som om der er noget i munden (som vi ville se ud, hvis vi havde et hår i munden), hvor hun prøver at fange det. Hun skærer tænder eller hakker tænder.
Nogle gange lykkes det at snakke hende til ro, mens andre gange må vi lade hende være i fred indtil at hun vil tages op af os og derefter lade os berolige hende.
Når hun så falder til ro og ligger i sengen, må vi ikke give hende dynen på, for den har hun så absolut intet kærlighedsforhold til. Hun bliver meget
irriteret og sparker den af, og hvis vi lægger den på efter hun er faldet i søvn, bliver hun irriteret, når hun prøver at vende sig.
Til daglig er hun glad og kærlig. Kommer meget gerne hen og sidder og giver kys og kram og vil tit gerne kæle, og også hvis det er os, som tager kontakten. Men om aftenen/natten, skal vi lade hende bestemme kontakten, for ellers så laver hun flitsbue og bliver rasende.
Jeg har prøvet at læse om taktil skyhed, men synes ikke hun falder helt ind i kategorien. Overvejer at leje en protac dyne og se om det måske vil hjælpe?
Har du nogle ideer om hvad vi kan gøre, for at hjælpe hende/os med at få putteritual og søvn til at være en god oplevelse for hende?
Med venlig hilsen
Helle