Svar: Vil ikke sove og taktil skyhed
22. februar 2011
Alder:
17 mdr.
Kære Helle
Jeg kan se på dine tidligere breve, at din datter er født lidt før tid og det kan naturligvis ikke udelukkes, at hun kan have lidt problemer med følesansen, det der også kaldes taktil skyhed. Børn der har problemer med dette vil ofte reagere negativt på berøring - ikke kun dyne eller tøj der lægges på kroppen, men også kærtegn og let berøring af huden. Kærlige hænder, kys og knus kan for disse børn virke ubehageligt.
De kan dog ofte godt acceptere berøring, hvis de selv tager initiativet, eller hvis den berøring man giver ikke er kærtegn og bløde strøg, men snarere tryk og lidt hårdere massage, brydekampe og lignende - altså berøring der er lidt voldsommere.
Nogle børn har, som du skriver, glæde af en kugledyne, men måske skulle I få en privatpraktiserende ergoterapeut til at se på jeres datter først. Han/hun vil kunne give en vurdering af, hvorvidt jeres datter har problemer med taktil skyhed, eller sansemæssige problemer generelt og hvad det vil være hensigtsmæssigt at gøre ved det.
Når alt dette er sagt, så har Frederikke jo også en alder lige nu, hvor hun naturligt begynder at vægre sig mod at sove. Hun forstår godt nu, at I ikke går fra hende, men stadig er der og hun bliver naturligt mere og mere bevidst om at I er i stuen og hun er på værelset. Hun begynder at få lidt fornemmelse for at I sidder og hygger jer og når hun lægges på værelset, så er hun ikke en del af dette, tværtimod. I hygger, læser bog og når I så putter hende i seng, så stopper det hyggelige, det rare og I går. Det protesterer hun naturligt imod.
Det er også vigtigt at I er opmærksomme på om hun kommer i seng til rette tid, så hun er træt og parat til at sove, når hun puttes. De fleste børn vil i jeres datters alder, have brug for at sove ca. 13½ time i døgnet. Ofte fordelt sådan, at hun sover en lur dagligt på måske 2½ time og nattesøvn på 11 timer. Det vil sige at hun sover f.eks. fra 12-14.30 og kommer i seng kl. 20 og vågner kl. 7. Sover hun mere om dagen, vil hendes nattesøvn naturligt være kortere og omvendt.
Det er vigtigt at hun falder i søvn i sin seng og forbinder sengen med stedet, hvor hun skal sove. Det er vigtigt at hun er tryg ved at blive lagt i sin seng og forbinder det at blive puttet med noget rart. Det vil være rigtig godt med en puttebamse med den alder hun har nu, den vil være tryghedsgivende for hende det næste lange stykke tid frem, hvis hun ikke allerede har en sovebamse, så lad hende være med til at vælge en.
Hun må godt ligge og tumle rundt i sin seng, kigge i en bog, synge en sang, pille i sit hår, rejse sig, vende sig osv. det er helt okay, hvis hun har brug for at gøre sådanne ting før hun er parat til at overgive sig til søvnen. Men hun skal ikke ligge og være ked af det. Så skal hun enten puttes senere eller I skal sidde hos hende og berolige hende, til hun sover.
En måde at imødekomme hendes behov for jeres nærhed og følelse af ikke at være alene og samtidig også holde fast i at det er sengetid nu og at hun skal være i sin seng - er at stille sig og lave noget praktisk. Hun er naturligt tryghedssøgende og har brug for at vide at du er der for hende, og derfor kan det være en god idé at læse godnathistorie og så gå - men stadig være i nærheden og f.eks. stryge tøj eller lægge tøj sammen.
Det at lave noget praktisk vil signalere at du har noget kedeligt der skal laves, når din datter sover. Hun skal ligesom finde ud af, at der ikke sker noget sjovt, når hun er lagt i seng, så hun kan ligeså godt lægge sig til at sove. Du kan stå på værelset eller lige ved døren ud til gangen, så hun stadig kan se dig og høre dig. Tal med hende "mor er lige her, sove nu, nat-nat" eller lignede, så hun hele tiden føler at du er der, men også forstår at det er sengetid.
Du kan på min dvd "Sådan sover dit barn" se filmen om Smilla på 17 måneder, der netop skal lære at sove i sin seng.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske