Svar: Onanerer sig i søvn
20. juli 2004
Alder:
3 år, 6 mdr.
Onani er jo et emne der har været meget tabubelagt og derfor ved man som forældre ofte ikke hvad man skal stille op med det.
Idag ved man at onani hos børn intet har at gøre med sexualitet, men at det er en måde at opleve sin egen krop på. På samme måde som barnet undersøger sine hænder og fødder, så undersøger det også sine kønsdele og finder glæde derved.
Det er almindeligt at børn onanerer og det er helt uskadeligt. Man skal naturligvis være opmærksom på om onanien kommer til at optage barnet i en sådan grad, at det afholder barnet fra andre ting, men at onanere når man er træt, som jeres datter er et almindeligt fænomen.
Hvis I synes det tager overhånd, så prøv at give hende noget andet at være opmærksom på. Som du selv foreslår kan en krammebamse være en god ting, men hvis hun ikke rigtig har interessen der, hvad så med en dukke, en spillemaskine eller andet.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske