Svar: 7 år og stort temperament
21. juli 2004
Alder:
7 år
Kære opgivne mor
Hjælper det at fortælle dig at du bestemt ikke er den eneste som oplever at have en voldsomt stædig og parlamenterende datter?
Der er ingen tvivl om at alle hendes handlinger er et forsøg på at påvirke sin omverden og det gør hun jo i allerhøjeste grad. I bliver påvirket alle sammen, både du, din mand og hendes søskende. Hun er ikke ude på at gøre tingene vanskeligere og hun har ikke onde hensigter, men hun har stadig en masse frustrationer som hun skal af med, og det er faktisk ikke et problem at hun kun er sådan hjemme. Tværtimod. Når hun er sådan hjemme, så er det fordi hun tør, hun ved jo at I er der for hende og at hun ikke bliver sendt hjemmefra. Hn ved også godt hvordan hun skal opføre sig. Nej et eller andet sted så er det mere problematisk hvis opførte sig på samme måde i skolen.
Jeg vil foreslå dig at læse kapitel 10 i bogen 'Jeg har en datter' af Jeanne og Don Elium. For her at beskrive noget af det kort, så handler det om at jeres datter har en følelse af at hun kan alt. Hun er begyndt at forholde sig anderledes til sin omverden, være mere kritisk. Hun sår tvivl om hvad I siger, om det nu er rigtigt, hun begynder at tage afstand fra jres holdninger og og føler at hun et eller andet sted selv kan klare verden. Inderst inde ved hun dog stadig at hun ikke kan klare sig uden jer.
Det vil være en god idé at I laver nogle aftaler med hende, nogle bestemt regler for hvilke dage man går i bad, hvornår man ryder op osv. Det kan godt være at hun vil være sur over det, men hvis hun selv har været med til at lave aftalerne, så vil hun forhåbentlig også kunne se det retfærdige i det og acceptere det. Det er dog enormt vigtigt at I så også overholder jeres aftaler med hende.
Jeg vil også foreslå dig at læse bogen 'De amå zild - om pigerne 7-12 år' af Jørn Martin Steenhold. Måske kan du også finde lidt inspisration eller lidt forklaring på din datters opførsel her.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske