Svar: Laktoseintolerance - 12 mdr.
27. februar 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Nadja
Mælk uden laktose er et produkt lavet specielt til de personer der har laktoseintolerance og derfor ikke tåler et almindeligt indtag af drikkemælk. Det er vigtigt lige at sige, at den ikke kan bruges, hvis man har mælkeallergi.
Den laktosefrie mælkedrik er lavet på basis af letmælk og har derfor et fedtindhold på 1.5% som anbefales til børn mellem 1-3 år. Man får alle vitaminer og mineraler og også protein via den laktosefri mælk. At give din datter dette, som alternativt til almindelige drikkemælk, vil således godt kunne sikre hendes behov for f.eks. kalk og umiddelbart tænker jeg, at det da er værd at forsøge i netop havregrød og som drikkemælk af kop...
Med hensyn til laktase så er det et enzym man tilsætter mælken. Det har den funktion, at det spalter laktosen i mælken, så det bliver omdannet til glukose og galaktose - og derved bliver mælken laktosefri.
Man varmebehandler den laktosefri mælk, det der hedder UHT behandling (ligesom brikkerne med modermælkserstatning) og det betyder at det kan holde sig i ca 2 måneder, hvis kartonen ikke er åbnet.
I følge producenten så smager laktosefri mælk meget som almindelig mælk, men de anbefaler at den drikkes kold.
Hvis din datter ikke drikke mælk eller spiser mælkeprodukt, så vil det være relevant at hun får et dagligt tilskud af kalk/calcium. Dette kan du tale med jeres læge om.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen: Havregrød, lavet med vand og evt. laktosefri mælk, vand eller laktosefri mælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med plantemargarine, evt. lidt ost, frisk frugt. Du kan sagtens bage boller selv og bruge vegetabilsk fedtstof i stedet for smør. Vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, kogte grøntsager, stykker af frikadelle, pølse, fiskefilet, rejer, hårdkogt æg osv. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En ½ bolle med plantemargarine, evt. lidt marmelade, frisk frugt. Kan også få lidt grød baseret på vand eller du kan give hende lidt frugtgrød med laktosefri mælk på. Og stille og roligt i takt med at hun bliver ældre, kan hun få en lille portion råkost, hvor du fintriver gulerod og æble sammen med lidt rosiner eller lignende, vand af kop
Aften: Familiemad, ris, pasta, kartofler, kød, fisk, grøntsager, vand eller laktosefri mælk af kop.
Godnatgrød lavet på vand eller med laktosefri mælk.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske