Brev:
Søvnmangel - 7 mdr.
27. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Søvnmangel - 7 mdr.
Hej Helen
Vi har en 7 ½ mdr. gammel dreng. Han er en aktiv lille krudt ugle. Han er meget på når han er vågen, krybber rundt og skal undersøge alt. Han er meget nysgerrig og ved den mindste lyd skal han se hvad der sker.
Han er meget glad og smilende nu, men før han kunne komme rundt var han meget frustreret og var noget sur, fordi han ikke kunne det han ville.
Lige fra han kom til verden, har han været meget tryghedssøgende og klammede sig ind til mig. Han var meget svær at ligge fra sig. Han ville heller ikke ligge i vuggen på hospitalet eller i barnevognen.
Når han skulle falde i søvn var det faktisk kun med min brystvorte i munden eller ved mig og nogle gange gik det hvis han sov videre på hans fars mave. Når vi lage ham i seng for sig selv vågende han efter 10 min og var lige meget om han havde sovet i 10 min eller 30 min op af en af os.
Han var meget ulykkelig de første 3 mdr. og vi havde skrigeture på op til 3 timer.
Men sådan er det nok det samme som for mange andre spædbørn. Det er blevet meget bedre siden hen. Vi har taget en del kampe og været udholdende og opmærksomme på ikke at lave vaner.
Det, der er en udfordring, er at han stadig vågner efter meget hyppigt efter 10, 30, 45 min og hvis vi er heldige, så vågner han første gang efter 2 timer. Da han var 4-5 mdr. kunne han engang imellem sove 3 timer i træk uden at vågner op og græde/skrige.
Han var 3½ mdr. før vi prøvende at få ham til at tage en sut, for det mente vi og sundhedsplejersken var løsning… Men nu kan vi ikke få ham til at sove uden den og han er nok blevet afvænning af den. For han kan ikke sove videre uden den når han vågner om natten.
Jeg har en nat i sidste uge prøvet at tage ham op af sengen og ligge ham hos mig uden sut og brystvorte, men det resulterede i at han grad /skreg i to timer hvorefter han faldt i søvn. Det var frygteligt, men jeg var nødt til at prøve om en nats kamp ville ændre på det.
Vi har prøvet at ligge en masse sutter i hans vugge (en stor vugge), forbi at han om dagen og inden han bliver for træt, sagtens kan tage sutten i munden eller lege med den. Men det nytter ikke for lige så snart han bliver træt, så skal vi hjælpe ham med at gøre det.
Vores gamle garvede sundhedsplejerske gav op for flere mdr. siden for hun havde ikke flere ideer, men syntes at vi skulle få han undersøgt og observeret på hospitalet. Vi har været ved lægen og det vidste sig at han har et for højt levertal, som de stadig observerer. Men på hospitalet mener de ikke at det hænger sammen med at han sover dårligt. Hans øre har vi fået kontrolleret flere gange.
I dag ammer jeg ham stadig 3-4 gange dagligt. Han får en flaske vælling som vi lister i ham ved en 21.30 tiden, når han sover, men vi kan ikke få mere end 50 ml i ham. Vi har af flere omgange prøvet at give ham flaske i stedet for bryst, men der er ingen forskel på søvnen.
Han spiser godt om dagen, havregrød til morgenmad, grøntsager med kødboller til frokost, frugtmos med grød om eftermiddagen og til aften får han igen grøntsager med kødboller. Han får ofte små rugbrøds hapser med leverpostej eller andet han kan tygge på, for så vil han spise lidt mere. Vi mener ikke at vi kan presses mere ned i hans lille mave.
Om dagen får han en formiddags lur på ca. 1 time nogle gange 1 ½ timer. Ofte vågner han dog efter 30 min og skriger men her skal han bare have sutten og han sover igen. Når han så vågner efter 1-1½ time skriger han meget og her hjælper det ikke at give sut, vugge eller synge. Når vi så tager ham op, skriger han indtil han er helt vågen.
Det er det samme med hans middagslur som er på en time. Begge gange er han glad for at komme ud at sove.
Om eftermiddagen vil vi gerne have at han tager en lille lur for at han ikke skal i seng alt for tidlig. For hvis han kommer det er han lysvågen ved 4 tiden og det er bare for tidligt for os. Om eftermiddagen bliver han meget sur over at skulle sove, og hvis vi skal have ham til at sove uden gråd og kamp, skal vi gå en tur. Om eftermiddagen skal han helst ikke sove mere end 1 time og det gør han da heller ikke mere. Hans eftermiddags lur kan vare fra 15 min til 1½ time uden han vågner og skriger.
Han går i seng omkring kl. 19.30 og ammes inden han ligges alene i soveværelset i sin vugge. Her skal vi bare ind og give ham sutten, når han bliver træt, for så vil han som nævnt tidligere ikke selv putte den i munden, selvom han ligger og leger med den lige inde.
Vi vil gerne have at han kommer til at sove 3-5 timer i træk på hans egen værelse, men hvordan når vi dertil...
Er det ved at lade ham skrige i 14 dage eller… Vi har faktisk bogen ”Sov igennem uden gråd” men vi syntes ikke den hjælper.
Vi har hele tiden været meget påpasselig med ikke at lave vaner, så siden han blev 3 mdr. falder han ikke i søvn hos os.
Han har sovet ved min mor, som er en gammel garvede pædagog, her er det det samme han vågner efter 10, 30 og 45 min …. Hjælp vi er bare så trætte og vores liv er ofte ren overlevelse, hvor at vi skiftes til at tage ham om natten for at den ene af os, idet mindste får lidt søvn.
Vi føler vi har prøvet alt og har ikke flere ideer til at komme videre.
Vi håber, at du har et godt råd eller et løsningsforslag til os, for vores lille dreng er et stædigt æsel som måske kun kan lære at sove på den hårde måde, ved at ligge alene i sit værelse og skrige i 14 dage i træk. Men det gruer jeg meget for, og vil have det svært med, men jeg er efterhånden blevet desperat og trænger til at sove.
Venlig hilsen
Mette