Svar: Søvnmangel - 7 mdr.
27. februar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til, jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
For det første tænker jeg, at det er vigtigt at I er realistiske omkring jeres drengs søvn og især søvnbehov, med den alder han har nu. For det lyder lidt som om at I forventer lidt for meget og derfor er det naturligt også ekstra frustrerende, når han ikke sover ...
De fleste børn vil i jeres drengs alder trives bedst med to lure dagligt. En formiddagslur og en middagslur. Det vil ofte være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor den korteste lur er om formiddagen, her kan han sove f.eks. 45-60 minutter og den længste lur er middagsluren, hvor han så gerne må sove et par timer. Samlet set vil han have behov for at sove måske 14½ time i døgnet, f.eks. fordelt på 11 timers nattesøvn og 3½ times søvn om dagen samlet.
Det lyder også som om at I nogle gange måske putter ham lidt for tidligt og jeg vil faktisk anbefale jer, at forsøge at skubbe hans puttetidspunkter lidt. Både fordi det naturligt vil gøre at han kan nøjes med kun to lure dagligt, men også fordi godt kan have betydning for hans evne til at sove lidt længere og sove mere sammenhængende.
Det er vigtigt at I forsøger at følge en fast plan for dagen, hvor I står op til samme tid og har fast tidspunktet for putning og også fast sengetid hver dag, - uanset om det er hverdag eller weekend. Det er også vigtigt at I giver jeres dreng masser af skemad nu og derudover er det fint at give mælk 4 gange dagligt - det kan være amning eller flaske.
Mit forslag til en dagsplan I kan forsøge at følge ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sidde og gumle med selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning først, sover her måske 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. 13-13.30 og må her meget gerne sove 2½ time
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Powernapper ikke længere om eftermiddagen
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, må f.eks. gerne få ris med sovs - "boller i karry" er en god ret i denne alder, må også gerne få indmaden af en frikadelle, kødsovs, laks fra ovnen eller lignende. Suppleres her med kogte grøntsager i større stykker, brødskorper og andet at sidde med selv, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Når I putter jeres dreng, så er det en rigtig god idé at han får sin sut, gerne koblet til en sutteklud, fordi det kan gøre det lettere for ham at finde sutten selv og at holde den i munden. Dertil kommer at kluden vil have lidt samme funktion som når han ligger i jeres favn og kan mærke jeres tøj ved sit ansigt. I kan ikke forvente at han kan finde sin sut selv, de fleste børn kan først dette i 10 måneders alderen ...
Han skal ammes inden middagsluren og inden han puttes til natten og det vil være rigtig godt at amme ham og så putte ham i sengen, hvor I ønsker han skal sove lige inden han falder helt i søvn. Han skal ikke være vågen, men stadig lige misse med øjnene og registrere hvor han bliver lagt. Stå her ved ham og lul ham til ro med nærhed og kærtegn, men hvor I ønsker han skal sove.
Når han vågner med skrig, så handler det sandsynligvis om at han vågner direkte fra den dybeste non-rem søvn. Det er noget han vokser fra og det bedste I kan gøre er at tale beroligende til ham, betrygge ham og vise ham at alt er okay.
Han må godt få sin sut, når han skal sove, men det er vigtigt at I ikke pr. automatik giver ham den hele natten igennem. Det er vigtigt at I indfører små ritualer, som beroligende ord, kærtegn, klud, stillingsskift osv. som hjælper ham videre i søvnen, men som ikke indbefatter sutten i munden. Hvis han konsekvent får sutten hver gang han skifter søvnfase, så vil han forvente at I kommer og putter den i munden på ham hver gang og vil ikke kunne sove videre uden - det er en rigtig skidt vane både for ham og for jer .. og som sagt vil de fleste børn være 10 måneder inden de begynder at kunne finde sutten selv :)
Det handler om at I skal give jeres søn gode søvnassociationer, for det er netop dem, der skal få ham til at sove videre om natten.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Men søvnassociationerne skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre, det der starter som en god og naturligt søvnassociation kan ændre sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation.
De gode søvnassociationer er:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen.
Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Når du giver din dreng sutten flere gange natten igennem, så er dette behov udløst af at han forventer det skal være sådan, hver gang han har sine små opvågninger. Han er afhængig af sutten for at kunne sove videre.
Jeg håber I kan bruge dette videre og vil også anbefale jer at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!".
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske