Svar: Vågen et par timer om natten - 18 mdr.
27. februar 2011
Alder:
18 mdr.
Kære Heidi
Nogle børn har rigtig meget behov for at være selvstyrende, hvad angår søvn og søvnbehov - og måske er det der, hvor I er lige nu ...
Faktisk lyder det som om at jeres datter måske ville profitere rigtig godt af, at I lod hende styre sin søvn selv. I hvert fald profiterer hun ikke særlig godt på at I forsøger at styre hendes søvn. Generelt er det en god idé med en fast stå op tid og en fast puttetid og dette skal I naturligvis også forsøge, men - det kunne godt være, at I en overgang skulle prøve at lade hende vågne af sig selv af morgenen. Skulle prøve at lade hende sove det hun har behov for om dagen og så regulere ind og putte hende det senere om aftenen, hvis hun en dag har sovet meget længe.
Det er i hvert fald et forsøg værd og det kunne måske også gøre at I tog det hele mere afslappet og blev mindre fokuseret på søvn og antal timer, hvis hun fik lov til at selvregulere mere. I hvert fald kan det give jer en ro at vide, at hun naturligt må falde i søvn og sove, når hun er træt og naturligt vil vågne, når hun ikke behøver sove mere ...
Det kan naturligvis ikke udelukkes at hun vågner om natten, fordi hun drømmer og har en masse tankemylder og oplevelser der skal bearbejdes. Det er også helt normalt i forhold til hendes alder og udvikling nu, at hun vågner om natten og generelt sover meget uroligt.
Det handler om at hun begynder at få mere farefornemmelse og nogle børn kan især i 18-20 måneders alderen vågne med skrig og næsten virker til at have mareridt. Det kan være det I oplever hos jer ...
Faktisk kan børn også helt ned i 1½ års alderen have anfald af natteskræk, hvor barnet virker vågen med faktisk sover - barnet udviser store angstsymptomer og skubber ofte forældrene væk. Det lyder ikke som det I oplever, men det er mere for at sige, at natteuro er helt normalt i denne alder og netop i kraft af den udvikling jeres datter går igennem.
Det bedste I kan gøre er at bevare roen, lade hende spejle sig i jeres ro. Medtænke ikke at få skabt nogle dårlige vaner, men fokus på at hun skal være tryg og på sigt kunne komme videre i søvnen uden gentagende afhængighed af jer. Derfor skal I ikke komme ind i en vane med at give hende en masse at drikke eller begynde at give hende mad eller lignende om natten - der skal ro på og hun skal hjælpes videre i søvnen på en tryg og rolig måde.
Og så vil jeg sige, at de fleste børn på jeres datters alder sover ca 13 timer i døgnet og dette er et gennemsnitligt tal. Det betyder at nogle børn sover mindre og andre mere. Derfor kan det være helt okay, at hun nogle dage ikke sover mere end 11-12 timer i døgnet og andre dage så tydeligt har brug for lidt ekstra - hun hører måske til de børn, der ikke har helt så stort et søvnbehov som gennemsnittet ...
Og netop ved at skifte spor og lade hende regulere det selv, så opnår I måske bedre søvn og også bedre ro omkring søvnen :)
Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske