Svar: Modermælkserstatning og vand
28. februar 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Sanne
Retningslinierne omkring modermælkserstatning og vand lyder således:
- Når du vil lave en flaske modermælkserstatning, så tappes først vand fra den kolde hane. Først skal ca. 200ml vand løbe ud af hanen, derefter skal vandet koges og nedkøles til den temperatur, som er passende for opløsning af pulveret.
- Der bruges kogt vand i de første 4 mdr. - og også herefter, hvis blandingen ikke bruges med det samme, eller der laves flasker til flere måltider. Dette nedsætter risikoen for at bakterier formerer sig.
- Fremstilles modermælkserstatning til et døgn af gangen, skal blandingen straks køles ned og sættes i køleskab ved temperatur under 5 grader celsius og først opvarmes lige inden madning. Temperaturen i køleskabet skal jævnligt kontrolleres.
- Til børn som er født før tid, børn med lav fødselsvægt og børn med medfødte immundefekter skal flaskerne altid tilberedes lige inden de gives til barnet. Da dette mindsker infektionsrisiko. Dette gælder også for alle børn under 2 mdr.
- Til ture, hvor man skal medbringe mælk, anbefales det at købe modermælkserstatning på brik, da dette er varmebehandlet. Det hældes på flaske umiddelbart før barnet får det og det behøver ikke opvarmning, men kan f.eks. ligge under barnets dyne, så det har kropstemperatur, når det gives.
- Alternativt kan man have kogt vand med på flaske og så først komme pulveret i lige inden man skal give det. Det samme kan man gøre hjemme, altså have kogt vand stående i køleskabet og så opvarme det og komme pulveret i.
I princippet må din datter godt få modermælkserstatning lavet med frisk vand fra hanen, som ikke er kogt, nu hvor hun er 4 måneder gammel og hvis hun i øvrigt er sund og rask, ikke født for tidligt osv.. Du kan altså godt som du har overvejet, opvarme vand i mikroovnen og tilsætte mælkepulver, eller blande pulver og vand og derefter opvarme. MEN, de fleste børn vil, når de ikke er ældre end din datter, ofte trives bedst med at der bruges kogt vand. Det er store mængder mme hun skal have og hendes tarme er stadig meget umodne, så personligt ville jeg koge hendes vand til modermælkserstatning, når hun ikke er ældre - også fordi hun er en pige, der har haft problemer med kolik ...
Af kop ville jeg dog give hende vand direkte fra den kolde hane. På den måde vænner hun sig også til det ikke kogte vand.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske