Svar: Håndtering af ændring i antallet af lure
28. februar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Maja
Det er rigtigt at de fleste børn i 6-7 månedersalderen ofte begynder at kunne nøjes med to lure dagligt og at en sådan rytme, kan være hensigtsmæssig at arbejde på, netop fordi det ofte giver en puttetid omkring kl. 19.30-20, som passer de fleste børn og forældre godt ...
Det er dog også sådan, at børn jo ikke kan puttes ind i kasser og ikke kender klokken og derfor er man nødt til at være lidt fleksibel og også se på sit eget barns behov. Et barn der står op og starter dagen allerede kl. 6 vil naturligt sove formiddagslur og middagslur så tidligt, at det kan være svært at holde sig vågen om eftermiddagen og derfor vil børn med en tidlig søvnfase ofte stadig have brug for 3 lure i denne alder.
Det har naturligvis også noget at sige, hvor lang en formiddagslur og middagslur barnet tager. De fleste børn vil trives rigtig godt med en kort formiddagslur og en lang middagslur - netop fordi den lange middagslur gør at de kan holde sig vågen til puttetidspunktet om aftenen. Men hvis barnet sover korte lure om dagen eller sover lang formiddagslur og kort middagslur, så kan det igen gøre, at barnet har brug for en 3. lur. Så fleksibilitet er nødvendigt.
Det er altid svært at gå fra 3 til 2 lure og det bliver også en svær overgang at gå fra 2 til kun en lur, ligesom det vil være svært på et tidspunkt helt at stoppe med en middagslur. Det kan ikke undgås at barnet i den periode hvor der sker ændringer i søvnen, naturligt vil kunne være mere træt og lidt mere pjevset - men stadig ikke træt nok til at sove...
Signaler om at han er ved at være klar til at springe luren over er ofte at han protesterer over at blive puttet. At han tydeligt viser, at han ikke er træt nok og ikke er parat, at han hellere vil lege, være aktiv og at der skal ske noget. Hos jer lyder det ikke til at være tilfældet, det lyder faktisk som om at han falder fint i søvn og er glad for sin lur.
Overgangsperioden vil ofte netop være en overgang, hvor barnet nogle dage sover 3 lure og andre dage klarer sig med kun to lure. Det er helt naturligt at der i en periode, vil være forskel på dagene her. Behovet afhænger også af hvor lange hans lure har været om dagen - og som du skriver af, hvornår han står op ... MEN, generelt gælder at det vil være ret godt, at du forsøger at indføre en fast stå op tid og en fast puttetid.
Med den alder din dreng har nu, er det vigtigt at han får mere og mere skemad og maden bør serveres til nogenlunde fast tid hver dag, dagen igennem. Han skal nu igang med morgengrød, frokost og aftensmad og skal have små mellemmåltider formiddag og eftermiddag, samtidig med at han stadig også skal have mælk nok. De fleste børn vil i denne alder stadig have brug for 5-6 amninger eller flasker i døgnet.
For at sikre barnet både mad og mælk nok dagen igennem, er en fast rytme vigtig - men det er også vigtigt, fordi det påvirker barnets indre ur, barnets cirkadiske rytme og derfor er det faktisk ret godt, at få startet dagen til samme tid og arbejde på at følge en fast rytme, så det hele netop ikke "sejler" som du skriver :)
Så mit råd er, at du forsøger med nogenlunde faste tider i løbet af dagen. Det vil sige faste stå op tider, faste spisetider, faste puttetider og fast sengetid. Fleksibiliteten kommer så ind, fordi han nogle dage vil sove kortere middagslur og måske derfor have brug for en 3. lur og andre dage har han ikke det behov. Fleksibiliteten kommer ind der, hvor I skal i mødregruppe, til babysvømning, op at handle eller andet, som gør, at han ikke lige sover som normalt og søvnen forstyrres ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske