Brev:
Grad af regelmæssighed
28. februar 2011
Alder:
6 mdr.
Grad af regelmæssighed
Hej Helen.
Min dejlige søn er lige fyldt et halvt år, og nøj, hvor sker der bare meget! Han er blevet en rigtig stor dreng på omkring 10 kg., han er nysgerrig og aktiv, triller fra ryg til mave, er så småt begyndt at krybe, har fået 6 tænder, spiser to gode store måltider skemad om dagen osv. osv.
Fordi der sker så meget hele tiden, fylder det her med "regelmæssighed/en god rytme" uundgåeligt også en del. Bedst som man synes, at nu er den der, så er han blevet det ældre og behovene dermed anderledes ;o) Men hvad betyder regelmæssighed egentligt i praksis? I hvilken grad skal dagene forsøges at være så regelmæssige som mulige?
Jeg tænker, at behovet selvfølgeligt er forskelligt fra barn til barn. Min søn har hele tiden været relativt forudsigelig og fast i sin rytme… Da han var helt lille, kunne jeg fx indenfor nærmest et kvarter forudsige, hvornår han ville vågne fra sine lure og være sulten. Nu er både søvnlængde, søvntidspunkter og spisetider noget mere flydende, men synes i det store og hele, at der er en ret fin og fast struktur med antallet af lure, mængden af amninger + skemad, hvor længe han kan være vågen af gangen, et nogenlunde ca.-tidspunkt for at puttes (+/- en time til halvanden) osv. Desuden er han ofte selv ret god til at regulere sin dag – hvis han fx er vågnet tidligere om morgenen, sover han typisk lidt længere til formiddag o.lign.
På den ene side vil jeg bare så gerne understøtte denne regelmæssighed i hans egen rytme og give ham så meget ro, struktur og stabilitet som muligt. På den anden side bliver jeg nogle gange i tvivl om, hvor meget jeg skal hænge mig i det og indrette liv og dag efter det… Spørger også mig selv, hvorvidt det her med regelmæssigheden nogle gange måske også i lige så høj grad omhandler mit eget behov for forudsigelighed og planlægning :o)
I hvilken grad skal man forsøge at opretholde en regelmæssig døgnrytme med faste søvntidspunkter, spisetider og antal timers søvn for sit barn? Hvad er vigtigst i forhold til regelmæssighed og rytme, hvis nu han fx står tidligere eller senere op, end normalt – at han får det samme antal lure, som han plejer, eller at han puttes for natten på nogenlunde det samme tidspunkt som normalt?
Hvornår kan man i det hele taget forvente at begynde at arbejde i retning af et fast puttetidspunkt for aftenen? Kan et barn på et halvt år sagtens rumme og håndtere, at det den ene dag fx mest er mor, der passer, med hendes måde at gøre tingene på, og at det den næste dag mest er far med en anden måde at gøre tingene på?
Mange hilsener,
Den eftertænksomme mor.