Svar: Grad af regelmæssighed
28. februar 2011
Alder:
6 mdr.
Kære eftertænksomme mor
Set fra rummet er vores planet halvt mørk og halvt lys, og på samme måde er din drengs døgn opdelt i lyse og mørke timer. Det mønster ligger dybt i os, i form det biologiske ur.
Det indre biologiske ur, også kaldet den cirkadiske rytme, sidder i hjernen og fortæller os, hvornår vi skal være vågne og aktive og hvornår vi skal sove. Hos et lille barn er rytmen ikke helt etableret, barnet vil f.eks. naturligt have brug for at få mad i løbet af natten og vil derfor have søvnafbrydelser fordi det er sultent.
Hos os voksne kører det biologiske ur normalt uden problemer, men hos små børn skal det fin-tunes lidt. Derfor anbefaler man at man om natten ikke laver for mange aktiviteter, at man så vidt muligt ikke skifter barnet, ikke tænder lys, ikke stimulerer barnet for meget - men i stedet holder helt lav profil så barnet lærer at om natten sover man og at det er om dagen at man er vågen og aktiv ...
Det er vores cyklus, det er den der bestemmer hvornår vi er trætte, hvornår vi er vågne, føler os sultne osv. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys og mørke spiller ind på hvornår vi sover og hvornår vi er aktive og derfor er det altså godt, at lyset er slukket om natten og at morgenlyset holdes ude - med mindre man gerne vil vækkes af morgenlyset ...
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Maden vi spiser og hvad tid vi indtager det på, har stor betydning for vores indre ur og for at vi føler os i balance og har det godt. Visse måltider hører bestemte tidspunkter til og det passer derfor til vores indre ur, vores rytme, hvis vi spiser grød eller brød om morgenen og steg og grøntsager til aften ... De fleste af os vil have meget svært ved at skulle starte dagen med kød og grøntsager med mindre man spiser bacon og æg ... :)
Det anbefales at børn sover og spiser på nogenlunde faste tidspunkter, fordi det er naturligt i forhold til deres indre rytme, deres indre ur. Det vil hjælpe dem til at sove godt, når de puttes og det hjælper dem til at indtage den mængde mad de naturligt har behov for, for at trives.
Samtidig hjælper en fast rytme med til at stabilisere barnets almene velbefindende, når barnet spiser og sover stabilt, så vil barnets blodsukker være stabilt, barnets overskud til at lege øges og barnet får naturligt mere energi til at opleve og undersøge verden, barnet udvikler sig bedre :)
Børn skal naturligvis ikke puttes i kasser og man skal være fleksibel og ikke kun kigge på klokken, men også kigge på de signaler barnet sender. Børn har brug for genkendelighed, fordi genkendelighed giver tryghed og trygge børn sover godt.
Tryghed skabes blandt andet af faste ritualer, de fysiske rammer omkring barnets seng, måden barnet bliver puttet på, farverne, dynen, - et sovedyr er normalt lavet af blødt stof og ikke af træ ... Forberedelserne til at blive puttet er vigtige, barnet bliver skiftet, får mælk, får børstet tænder osv. alt sammen er det vigtigt for at barnet nu får en idé om, hvad der skal ske, barnet bliver klar gjort klar til at sove.
Der er altså mange ting, der spiller ind og mange grunde til at det er vigtigt med nogenlunde ens dage, nogenlunde ens struktur, faste sovetider og spisetider - og især faste "stå op tider" og "fast gå i seng for natten tid". Hvis man står op på nogenlunden samme tid hver dag og går i seng til nogenlunde samme tid, så kan dagen godt variere lidt +/- ½ time, men så vil rytmen naturligt komme stille og roligt.
Med hensyn til om far og mor gør tingene forskelligt - tja, nogle børn synes det er okay og det kan have fordele at man er forskellige, fordi man så også signalerer noget forskelligt til sit barn ... men de overordnede ting bør være ens. Netop fordi genkendelighed er tryghed.
Håber du kan bruge dette videre :) Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske