Svar: Træthedstegn og mad
1. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Kære L
Det er rigtigt, at jeg nogle gange anbefaler forældre at se lidt på klokken - det anbefaler jeg, når der er tale om et barn, som sender svage signaler for hvornår det er træt, sultent, vil lege osv. Nogle børn er lette at aflæse og man er ikke i tvivl, andre børn er svære at aflæse og for at barnet ikke skal blive overtræt og dermed slet ikke kunne sove, kan det være en god idé at se på klokken og ikke kun på barnet. Fordi det ligesom kan give en fornemmelsen af "nu har du været vågen i 2 timer, nu skal du altså sove" også selvom barnet ikke umiddelbart gaber - og når man så putter barnet, ja så sover det :)
Din dreng lyder dog ikke til at vise svage signaler, det lyder faktisk som om at du læser ham ret godt og som om at han er ret tydelig i forhold til sine behov. Det er super dejligt, sådan er børn og også søskende så forskellige og den plan du har sendt for dagen, er meget fin og helt alderssvarende. Den synes jeg umiddelbart at du skal bibeholde :)
Det er en god idé at starte dagen ved 7 tiden, så han kommer op og får mad og så I på den måde får skabt en nogenlunde fast rytme for dagen. Ligesom det er rigtig godt at holde fast i, at han skal puttes omkring kl. 20 om aftenen.
Puttetidspunktet om aftenen kan dog variere efter hvorvidt han har sovet en 3. lur sidst på dagen - og her vil jeg lige sige, at det er helt naturligt at han har brug for den. De fleste børn er mellem 6-7 måneder før de kan undvære den. Så det er nok lige tidligt nok, at du arbejder på at få den væk, men igen, - det må komme an på en prøve og du må prøve at følge hans signaler. Det kan sagtens være sådan, at han nogle dage sover så lang en middagslur, at han kan undvære sin 3. lur og andre dage sover han så mindre og har brug for den ekstra lur. Den fleksibilitet skal der være plads til :)
Det er meget fint at han får 3 skemåltider dagligt og rigtig godt at han er glad for sin mad og spiser godt. MEN, pas på ikke at gå for hurtigt igang - du kan både risikere, at han spiser for meget og ikke indtager mælk nok og derfor får problemer med sit væskeindtag og måske ondt i maven og forstoppelse. Men du kan faktisk også risikere, at han begynder at lukke munden for skeen og afvise skemaden, fordi det går for stærkt. Han skal nok komme igang med ris, pasta osv. men det er alt for tidligt endnu - vent til han er 7 og 8 måneder hvad det angår.
Du kan variere hans grøntsagsmos, så basis ikke altid er kartoffel. Han må gerne få mos af alle mulige grøntsager og når han bliver 6 måneder kan du variere hans grøntsagsmos endnu mere: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men ikke i større mængder, max hver 14 dag hvis det udgør en større del af mosen.
Han skal i 6 måneders alderen også have kød og fisk i sin grøntsagsmos. Kød og fisk skal koges eller laves i ovnen. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fede fisk som laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og det må han også meget gerne få.
I 6 måneders alderen gives også mad i hånden, det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurk, bløde frugtbåde og lignende, som han kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, sutte saften ud af - det styrker ham mundmotorisk og giver ham også en erfaring om at mad smager forskelligt samtidig med at han også stille og roligt lærer og får fornemmelse for at spise selv.
Man kan godt kort før 6 måneders alderen begynde med lidt havregrød eller øllebrød, men det er vigtigt ikke at introducere grød med gluten før barnet er ca. 6 måneder og så langsomt øge indtaget af gluten derefter. Derfor er det bedre, at du variere de grødtyper din dreng får nu og du kan give ham risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød og quinoagrød. De sidstnævnte er lavet af flager og har derfor en mere fnugget konsistens. Du kan variere yderligere ved at tilsætte forskellige slags frugtmos som topping. Se i babykøkkenet her på siden hvordan du laver quinoagrød og brug papaja- og æblepuré som topping - det smager rigtig godt! Opskrift på begge dele finder du i babykøkkenet.
Maden gøres lige nu grovere ved at vælge flager til grød i stedet for mel. Kød og fisk i grøntsagsmosen vil give struktur i 6 måneders alderen og give lidt bid hen af vejen og omkring 7 måneders alderen kan du så begynde at mose maden med en gaffel og bruge ris i grøntsagsmosen, for at give endnu mere bid. Omkring 8 måneders alderen gives godt kogte pastaskruer, små rugbrødshapsere og lignende ved siden af grøntsagsmosen - det er ofte først i denne alder, at barnet vil kunne tygge hapsere... og stadig er mosen vigtig.
Hvis din dreng ikke er så vild med den hjemmelavede mos og grød, så bland det i den færdiglavede babymad du køber. Så han får begge dele og stille og roligt får mere og mere af din egen mad og mindre af den købte :)
Husk at variere lidt af gangen og ikke lade det gå for stærkt, du risikerer som sagt, at din dreng ender med at lukke munden, hvis det går for hurtigt ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske