Brev:
Fast føde og amning
1. marts 2011
Alder:
9 mdr.
Fast føde og amning
Hej Helen;
Jeg er i tvivl om, om mit barn spiser som det skal.
Hun (8 snart 9 mdr) er sund, glad og rask. Hun er helt med motorisk - har kravlet og rejst sig den sidste måneds tid.
Jeg ammer hende, og hun er meget glad for bryst. Og jeg er glad for at amme. Men mange steder lyder det som om, at man skal give fast føde og kun amme et par gange i døgnet ved 8-9 mdr. alderen. Andre steder siges der at ammemælk skal være den primære føde til og med 9 mdr alderen.
Mit spørgsmål er: Er ammemælk ikke det bedste? Det indeholder vel de stoffer og vitaminer som barnet har brug for....
Rakel spiser også fast føde 3-4 gange dagligt, men hun er træt af at blive "presset". Så indimellem nægter hun, og spiser kun lige 5-10 skefulde og lidt håndmad ved siden af. Hun vil helst (alt) selv, så jeg har størst "succes" med at give hende hapsere eller hele ting hun selv bider af og har i hånden. Hun vil også helst have det vi spiser, så det får hun.
Jeg ammer hende morgen, eftermiddag før og efter lur, til sengetid. Og 1-3 gange om natten.
Jeg har ikke noget problem med at amme hende, så skal jeg ikke lade hendes overgang til fast føde, gå helt stille og roligt. Og ikke stresse så meget over om hun spiser 4-6 måltider om dagen. Hun er jo sund og rask....
Med venlig hilsen
Christina